Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters: maximaal SEO-resultaat door juiste volgorde

2017-05-28
180101
  • 4:20

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Proaudioshop.nl.

Tekst: Daan Zijderveld

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat iedere inspanning op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) het maximale effect heeft, is het van belang om volgens een bepaalde volgorde aan het werk te gaan. Er zijn namelijk een aantal voorwaarden waaraan u dient te voldoen om uiteindelijk door Google te worden opgenomen in de zoekresultaten. De voorwaarden laten zich opsplitsen in twee gebieden: techniek en content. Vervolgens bepaalt Google aan de hand van de autoriteit van de website welke positie de site inneemt binnen de zoekresultaten.

Interne links
Een van de technische aanpassingen die de vindbaarheid van een website kunnen vergroten, betreft het verfijnen van de interne linkstructuur. Wanneer de Google-bot zijn weg zoekt binnen een website, laat hij zich leiden door de interne links. Wanneer de interne linkstructuur helder is opgezet, kan de bot makkelijk sturen op verschillende zoektermen en zal ook de autoriteit/waarde die de verschillende pagina’s onderling bezitten, goed worden doorgegeven.
Interne links kunt u bijvoorbeeld plaatsen in de tekst op de homepage of op categoriepagina’s. Wanneer een webwinkel op de homepage omschrijft wat er in de shop te koop is (in het geval van Proaudioshop.nl zijn dit onder meer luidsprekers en versterkers), kan het de verschillende woorden linken naar de relevante categoriepagina’s. In de teksten op de categoriepagina’s kan de shop vervolgens weer linken naar de merkpagina’s, enzovoort.

Footerlinks
Een ander voorbeeld voor het verbeteren van de interne linkstructuur is het gebruik van footerlinks, die terugkomen op iedere pagina op het domein. Proaudioshop.nl heeft wel een poging gedaan met de popular tags, maar slaat toch de plank mis. Los van het feit dat één link meerdere zoektermen bevat of kan bevatten (de tags zijn dynamisch), is de url van de targetpagina een verzameling van procenttekens en wat random woorden. De targetpagina bevat vervolgens niet meer dan het logo van een merk. De shop kan beter links opnemen van relevante zoektermen in de footer die vervolgens correct linken naar de bijbehorende targetpagina.

Contentcreatie
Het tweede aspect dat geldt als voorwaarde voor opname in de zoekresultaten betreft de content op een website. Een site zal autoriteit vergaren op het moment dat Google erkent dat er veel unieke content is te vinden op de site. Wanneer Google tevens merkt dat er vaak nieuwe content bijkomt, zal de Google-bot vaker langskomen om hierop te controleren. Dit komt de indexatie ten goede. Omdat dit aspect niet alleen geldt als voorwaarde, maar tevens van belang is als rankingfactor, kunt u het bezitten van goede content beschouwen als fundamenteel.

De page title en de meta description kunt u ook onder content scharen. Proaudioshop.nl kan op dit gebied nog wel een aantal aanpassingen doorvoeren. Zo is het raadzaam een meer uitnodigende, unieke tekst na te streven. De page titles en meta descriptions zijn per slot van rekening het eerste wat een potentiële bezoeker van de website krijgt te zien (via de zoekmachines). Voor de pagina met luidsprekers kan Proaudioshop.nl de titel bijvoorbeeld veranderen in: ‘Luidsprekers nodig? Bij Proaudioshop al vanaf €X,xx!’ (maximaal 70 karakters). Let er op dat de zoekterm vooraan staat en dat u tevens de merknaam vermeldt. De meta description complementeert deze titel, is beschrijvend van aard en kan dan als volgt luiden: ‘Een grote verscheidenheid aan luidsprekers vindt u in onze shop. Van full range luidsprekers tot subwoofers voor professioneel gebruik. Bestel nu online!’ (maximaal 154 karakters).

Onderscheiden
Wanneer Proaudioshop.nl door Google gezien wil worden als autoriteit op het gebied van professionele audioapparatuur, is het verstandig ook daadwerkelijk onderscheidend te worden ten opzichte van andere webshops. Dit kan de site bijvoorbeeld realiseren door het oprichten van een forum waar bezoekers relevante vragen kunnen stellen aan een expert van Proaudioshop.nl. Een andere optie is het in het leven roepen van een blogsectie, waarin de shop de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van audio behandelt.

Linkbuilding
Wanneer u aan de voorwaarden voor opname in de resultatenpagina’s voldoet, kunt u werken aan de rankings. Linkbuilding is hierbij van cruciaal belang. U kunt dit op veel manieren doen, maar omdat er al is gesproken over het vergroten van de autoriteit door middel van contentcreatie, kan het verspreiden van content via externe blogs een logische vervolgstap zijn. Benader hiervoor partijen die zich in een overeenkomstige branche bewegen. Ook externe fora kunt u hiervoor gebruiken. Stel dat er op een willekeurig forum een audiogerelateerde vraag wordt gesteld, die al is beantwoord op het forum van Proaudioshop.nl. Deze vraag kan de shop dan beantwoorden met een link naar de betreffende pagina. Dit kunt u ook doen wanneer een extern blog een bepaald onderwerp behandelt, dat iets gemeen heeft met de behandelde onderwerpen in uw eigen blogpostings.

Bij linkbuilding is het van belang te bedenken bij welke partijen een link naar de eigen site van toegevoegde waarde zou zijn. Proaudioshop.nl kan dan denken aan sites van artiestenbureaus of zaalverhuurders. Het kan zijn dat er al relevante pagina’s zijn, maar deze kunnen hier ook speciaal voor worden gecreëerd.

Daan Zijderveld is consultant bij OrangeValley.

____________________
Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________
Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.