Twinkle | Digital Commerce

SEO: wat moet u vooral niét doen?

2017-05-28
180101
  • 3:20

Als u een aantal belangrijke ergernissen van Google negeert, is de kans groot dat uw SEO-activiteiten geen positief resultaat opleveren. Inbound Marketing Agents maakte een overzicht van praktijken die u beter kunt laten.

1. Publiceren van ‘magere’ content
Hieronder vindt u een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat uw contentcreatieproces er matig uitziet voor zoekspiders:

- Weinig woorden: als uw blog vaak minder dan honderd woorden bevat en geen social shares of inbound links verkrijgt, geeft Google er weinig autoriteit aan.
- Slechte research: als uw content kwalitatief niet sterk is en u zelden linkt naar websites - behalve naar uw eigen site - dan levert uw content weinig op voor SEO.
- Gevuld met nonsens: als u uzelf eindeloos herhaalt of veelvoorkomende uitspraken doet om een bepaald aantal woorden te halen, dan biedt uw content weinig toegevoegde waarde voor Google.

U kunt contentmarketing niet maar half doen. Het kan wel, maar het zal dan niet van positieve invloed zijn op uw SEO-resultaten of bijdragen aan de groei van uw community. Neem de tijd om meer/langere, goed onderbouwde content aan uw lezers te bieden en wissel uw berichten af met video’s, infographics en geschreven content. You can write shorter snacks, but they shouldn’t be the only thing on your menu.

2. Herhaling op herhaling
Ooit het gevoel gehad dat u steeds over dezelfde onderwerpen schrijft? Google is in ieder geval slim genoeg om te weten dat u zojuist ’10 SEO tips’ heeft gepubliceerd en vorige week schreef over ’10 SEO tricks’. Dit zal dus niet leiden tot goede rankings in de zoekresultaten of veel autoriteit. Als u uzelf hierin herkent, kan het dus handig zijn om uzelf wat te verdiepen én te verbreden.

3. Social links laten liggen
Contentmarketing is slechts een onderdeel van een uitgebreide inbound marketingstrategie. Volgens SEO-expert Aaron Baker moet een succesvolle SEO inbound marketingcampagne gebruikmaken van sociale signalen. Hoewel marketeers al een tijdje weten dat Facebook Likes, retweets en Google +1s belangrijk kan zijn voor contentranking, is het tegenwoordig belangrijker is dan ooit:

Als u nog niet de tijd heeft genomen om Google’s authorship op te zetten, doe het dan nu. Het duurt vijf minuten en het is echt van belang.

4. Uw site aanmelden bij vage directories
Toen SEO nog een ‘simpel trucje’ was, kon u uw website een boost geven door goedkope plekken te kopen op website directories. Nu zijn er goede en slechte website directories, maar de overgrote meerderheid zal niets goed doen voor uw ranking.

5. Het kopen van links
Doe het gewoon niet. Natuurlijk zijn er zeldzame uitzonderingen op de regel ‘buying links is a black hat move’, zoals het sponsoren van lokale evenementen, maar het is over het algemeen geen goed idee.

6. Ongeduldig en gulzig zijn naar links
U kunt heel veel links opbouwen naar uw website door agressief reacties of postings te plaatsen, maar de kans is groot dat het niet heel veel doet voor uw merk. Google is zich ervan bewust dat goede SEO-resultaten niet zomaar en zo snel kunnen worden opgebouwd.

7. Misbruik van anchor text
Eerder kon u de ranking van uw site een boost geven met secundaire zoekwoorden door ze te gebruiken om links te hosten in uw content. Tegenwoordig worden spiders van zoekmachines wantrouwend als u dezelfde anchor-tekst gebruikt bij elk stukje content dat u schrijft. Voorkom deze achterdocht door variatie in uw tekst.

8. Niet kijken naar het profiel van uw backlinks
Kwaadwillende marketing zit in de lift en uw concurrenten kunnen het voor u verknoeien door tal van links te kopen naar uw website vanaf ‘de donkere hoeken van het web’. Houd een oogje op uw backlinksprofielen. Google’s disavow tool is slechts één klik verwijderd.

9. Linken naar vage websites
U wilt niet dat vage, duistere websites naar u linken, maar dat geldt ook andersom. Uw links dienen relevant en autoritair te zijn.

10. Content niet goed opmaken
Niemand houdt van een blogartikel van zeshonderd woorden dat als één lange paragraaf is gepubliceerd. U dient gebruik te maken van witregels en tussenkoppen. Als uw lezers tegen een muur van tekst oplopen als ze op uw site komen, vergroot u de kans op een hoog bounce-percentage en dat heeft weer een negatief effect op uw vindbaarheid.

Bron: Inboundmarketingagents.com