Twinkle | Digital Commerce

Drie tips voor lokale online marketing

2017-05-28
180101
  • 3:17

SEA, affiliatemarketing, displaycampagnes; al deze marketingmiddelen worden regelmatig ingezet om bezoek te leiden naar een website. Heeft u een webshop, dan wilt u natuurlijk het liefst dat de bezoekers een aankoop doen via uw shop.

Tekst: Manon van Willenswaard

Maar wat als u geen webshop heeft of de focus (meer) wilt hebben op de fysieke winkels? Dan kunt u natuurlijk het winkelcentrum in en flyers uitdelen of adverteren in het lokale huis-aan-huisblaadje, maar denk ook eens aan lokale online marketing. Met online marketing kunt u namelijk ook bezoekers attenderen op uw fysieke winkels. Hiervoor zijn diverse methodes beschikbaar, hieronder vindt u drie voorbeelden.

1. Apps

De huidige mobiele telefoons zijn vaak standaard uitgevoerd met gps. Daardoor weet de gebruiker altijd waar hij is, kan hij de weg vinden, maar weten ook diverse apps waar iemand zich bevindt. Speciale kortingsapps zijn daarom in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn Scoupy of Vouchercloud.

Hoe werkt dit? Iemand die lekker een dagje aan het shoppen is, kan met behulp van zo’n app (unieke) kortingsacties in de buurt vinden. Vaak kan hij zelf ook de straal instellen. Zo komt hij niet alleen bij bekende winkels, maar ook bij winkels waarvan hij niet wist dat die zich in deze buurt bevinden. Vervolgens loopt hij met zijn app de winkel in, laat hij de actie zien en loopt daarna met een product (of wellicht zelfs meer) naar buiten.

2. Search
Ook Google kan u helpen. En wel met uw lokale zoekresultaten. Google kan de locactie van een gebruiker terugvinden op basis van zijn IP-adres of een gebruiker kan zelf aangeven welke locatie hij wil gebruiken. Als iemand op zoek is naar een schoenenwinkel en hierop zoekt binnen Google, dan ziet hij de volgende resultaten:


Google geeft in een kaartje aan waar schoenenwinkels zich in de buurt van de zoeker bevinden en wanneer u onder het betaalde resultaat kijkt, ziet u ook daar de dichtstbijzijnde schoenenwinkels. Dit zijn allemaal organische zoekresultaten, maar u moet er wel iets voor doen om daar zichtbaar te worden. Zo moet u zich onder andere aanmelden bij Google+ Local en Google Places en moet u de locaties vermelden in de H1 en op de betreffende pagina. Daarnaast moeten de ‘normale’ regels voor SEO-optimalisatie worden uitgevoerd, denk aan linkbuilding en content.

Zorgen dat u in deze resultaten komt, kost dus tijd en onderhoud, maar daarna komt u wel in veel gevallen op de eerste pagina en kunt u uw doelgroep bereiken die op zoek is naar het product dat u verkoopt. Let op: wanneer iemand zoekt op 'schoenenwinkel online' dan zal het locale zoekresultaat niet worden getoond.

3. Geotargeting in bannercampagnes
Heeft u alleen winkels in het zuiden van het land, dan zullen de mensen in Friesland niet tot uw doelgroep behoren. Of u moet een exclusief product hebben waar mensen graag een paar uur voor reizen of een groot winkelcentrum waar mensen een dagje uit gaan. Bij veel bannernetwerken kunt u aangeven dat u zich alleen op het zuiden wilt richten (Noord-Brabant en Limburg). Met een script is het daarnaast ook mogelijk dat u de banners verder aanpast en de naam van de vestiging toont aan de gebruiker.

Campagnes per provincie
Denk bij lokale online marketing ook aan de verschillen per provincie. De Welkoop is bijvoorbeeld voornamelijk bekend in het noorden van het land, terwijl dezelfde firma onder de rivieren bekend staat als BoerenBond. Een banneradvertentie voor BoerenBond in Friesland zal daarom minder effect hebben dan een Welkoop-banner, omdat het niet voor iedereen bekend is dat deze winkels bij elkaar horen en bovendien zijn er daar geen BoerenBond-winkels te vinden.

Feedback
Met lokale online campagnes is het moeilijk om conversie te meten. Toch is het mogelijk om te zien wat er uit de campagne is gekomen en komt u meer te weten dan wanneer u adverteert in een huis-aan-huisblaadje. Zo kunt u zien hoe vaak uw campagne is getoond, hoe vaak erop is geklikt en met behulp van een app kunt u meten hoe vaak de code daadwerkelijk is gedownload en is gebruikt in de winkel. Overleg daarnaast ook eens met uw winkelmedewerkers of zij nog tips hebben of feedback hebben gekregen.

Manon van Willenswaard is program manager bij Conversive.