Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters onderzoeken Sparklebaby.nl

2017-05-28
180101
  • 4:08

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Sparklebaby.nl.

Tekst: Daan Zijderveld

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Drie aspecten
Voor zoekmachineoptimalisatie is het van belang een drietal aspecten te onderscheiden. Deze aspecten, te weten content, techniek en linkbuilding, vormen de gebieden waarop optimalisatie wordt toegepast. De combinatie van de eerste twee aspecten, content en techniek, geldt als voorwaarde voor een website om op de zoekresultatenpagina (SERP) te worden opgenomen. De combinatie tussen content en linkbuilding is bepalend voor de positie in SERP. Vooral op het vlak van content en linkbuilding kan Sparklebaby.nl flinke sprongen maken.

Content
Google beoordeelt de relevantie van een website ten opzichte van een zoekterm mede aan de hand van de content. Voor Sparklebaby.nl zou een relevante, overkoepelende zoekterm ‘babyspullen’ kunnen zijn. Nadat dit is bepaald, is het zaak om met de homepage voor deze term een zekere relevantie te realiseren. Dat kunt u onder andere bereiken door tekst te plaatsen op de pagina en deze vervolgens te optimaliseren. Dit kan door de zoekterm een aantal keer (twee tot vier) terug te laten komen in de (kop)tekst. Bij het schrijven van deze tekst(en) is het juiste gebruik van zogenaamde heading tags van belang. Deze tags of labels zijn te verdelen in zes waardeniveaus, waarbij niveau één (H1) het belangrijkste is. Het is dus essentieel om een label te hangen aan een koptekst, zodat de Google-bot de waarde van deze kop kan herkennen. Het komt er in de broncode uiteindelijk als volgt uit te zien: <h1>Koptekst</h1>. Bij voorkeur optimaliseert u een pagina voor één zoekterm. Wel kunt u variaties, zoals enkel- en meervoudsvormen, combineren. Vervolgens valt er winst te behalen bij het optimaliseren van de page title en de meta description.


Het is van belang om de page title en de meta description goed te laten aansluiten op het zoekwoord. In het geval van Sparklebaby.nl zou de titel (maximaal zeventig karakters) kunnen zijn: ‘Babyspullen nodig? Babykleding en meer koop je bij Sparkle Baby!’. Met als meta description (maximaal 150 karakters): ‘Bij Sparkle Baby kunt u terecht voor alle babyspullen zoals babykleding of babyspeelgoed. Bestel het allemaal gemakkelijk online!’. Nadat de homepage is geoptimaliseerd, moet u uitzoeken op welke zoektermen u verder wilt gaan scoren. Wanneer u een keuze heeft gemaakt, kunt u de diverse categoriepagina’s aanmaken. Ook deze pagina’s zult u moeten optimaliseren op dezelfde wijze als u bij de homepage heeft gedaan.

Techniek
Technisch gezien is het van belang de sitestructuur goed op orde te hebben. Wanneer de overkoepelende term ‘babyspullen’ is en een verfijning daarvan ‘babykleding’, doet u er goed aan om ook de url hiervoor te optimaliseren: http://www.sparklebaby.nl/babykleding/. De term babykleding zal dan ook terugkomen in het menu op de homepage.

Linkbuilding
Om met een zoekterm als ‘babyspullen’ te kunnen concurreren met andere aanbieders, zult u een stap verder moeten gaan. Wanneer u het backlink-profiel van de homepage analyseert, is het duidelijk dat de anchor text (de klikbare tekst waarmee andere partijen naar Sparkle Baby linken) weinig variërend is en bijna altijd de url betreft. Dit is niet optimaal voor de beoordeling en relevantie die Google aan de website toekent. Om dit probleem te ondervangen, doet Sparklebaby.nl er goed aan deze links om te buigen. U dient hiervoor de beheerders van de linkende websites te benaderen met het verzoek de anchor text aan te passen. Zij kunnen deze bijvoorbeeld veranderen in ‘Sparkle Baby babyspullen’ of alleen ‘babyspullen’. U kunt vervolgens nagaan of er nog meer onderliggende pagina’s zijn die hetzelfde probleem vertonen. Nadat deze links zijn geoptimaliseerd, kunt u proberen nieuwe links te realiseren. Dit kunt u onder meer doen door andere partijen en websites te benaderen met het verzoek of zij een link naar Sparklebaby.nl willen plaatsen. Bij voorkeur zijn dit relevante websites die zelf al veel waarde hebben.



Stapje verder: design
Google beoordeelt een website aan een veelvoud van factoren en daarbij horen ook technische factoren zoals de laadtijd van een bepaalde pagina. Een andere factor die van invloed is - wanneer het gaat om het vasthouden van een behaalde ranking - is de zogenaamde bounce rate. Wanneer Google merkt dat veel gebruikers, als zij op een bepaalde website klikken, binnen een paar seconden weer terugkeren naar de SERP, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de beoordeling van de website. De website beantwoordt dan kennelijk niet aan de verwachting van de gebruiker en zal als minder relevant worden beschouwd. In het geval van Sparklebaby.nl kan bijvoorbeeld het feit dat er lange productbeschrijvingen staan - die ook niet zijn uitgelijnd - een amateuristische uitstraling veroorzaken. Daarom is het in dit geval wenselijk de website een facelift te geven en een ietwat rustiger en meer professioneel design na te streven.



Daan Zijderveld is consultant bij OrangeValley.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2013.