Twinkle | Digital Commerce

Van affiliate naar webwinkelier: 5 tips

2017-05-28
18769
  • 3:52

Een affiliate website is leuk om te beheren en kan eenvoudig passief inkomsten generen. Maar haalt u met affiliatemarketing wel het onderste uit de kan? Zou u niet veel meer geld kunnen verdienen door deze producten zelf te verkopen?
 
Ervaringsdeskundige Dennis Visschedijk geeft 5 tips voor wie de stap van affiliate naar webwinkelier wil maken.
  
Tekst: Dennis Visschedijk
 
Tip 1: Vertrouw nooit op één aanbieder
In de zomer van 2012 heb ik een eenvoudige website gemaakt met informatie over alarmpistolen. Via een link konden bezoekers deze op een andere website bestellen. Na enige tijd stond de site goed  in Google en kwamen de orders binnen. De site werd zelfs in een hoger segment met commissies geplaatst en ik vroeg mijzelf af waarom ik hier niet eerder mee was begonnen. Maar na een maand of drie kreeg ik een e-mail dat alle bestellingen waren geschrapt. Wat er was gebeurd? Het bedrijf waar ik de bezoekers naar door had verwezen was failliet gegaan. Daar zit je dan, zonder extra inkomsten en een website met bezoekers, maar zonder levermogelijkheid.






Door het bovenstaande voorbeeld was ik zelf genoodzaakt om op zoek te gaan naar een oplossing. Er was geen enkel ander bedrijf dat deze alarmpistolen namelijk op basis van affiliatemarketing verkocht. Uiteindelijk ben ik bij een grote outdoor-leverancier terecht gekomen die graag de producten wilde leveren. Zorg dus dat je nooit, maar dan ook nooit afhankelijk bent van één leverancier. Dit geldt voor zowel affiliates als webshops.

Tip 2: Kies het juiste webshopsysteem
Een webshop starten zonder over verdere zaken na te denken is natuurlijk niet verstandig, maar inkomsten mislopen ook niet. Vandaar dat ik pas na de eerste bestelling bij de leverancier op zoek ben gegaan naar een webshopsysteem.

Nu zijn webshopsystemen er in allerlei soorten en maten. Zo is WooCommerce een goede gratis plugin om in een handomdraai een eigen webshop te beginnen. Ook kunt u kiezen voor bijvoorbeeld Magento of OpenCart. Er zijn gelukkig genoeg artikelen te vinden over webshopsystemen, dus met een beetje van uzelf en een beetje van Google moet u een heel eind komen. Heeft u wat meer budget, laat dan een shop ontwerpen zodat deze precies aan uw wensen (en die van de klant!) kan voldoen.

Tip 3: Zorg voor voldoende betaalmogelijkheden
Om een webshop zo snel mogelijk online te krijgen, kunt u starten met klanten de mogelijkheid geven om achteraf te betalen. Echter haken met deze betaalmogelijkheid veel klanten af die wel een bestelling plaatsen, maar daarna nooit meer iets van zich laten horen. Met het toevoegen van iDeal neemt uw conversiepercentage geheid toe. Zorg dus altijd voor voldoende betaalmogelijkheden vanaf het begin. Laat ook altijd duidelijk zien welke betaalmogelijkheden beschikbaar zijn, zodat mensen bij de checkout minder vaak afhaken.

In mijn geval was iDeal via de Rabobank niet mogelijk, maar normaliter is het geen probleem om via een bank binnen enkele dagen iDeal aan te bieden. Wilt u niet van een bank afhankelijk zijn, neem dan een kijkje bij een payment provider zoals Mollie. Hier betaalt u voor elke bestelling één euro en heeft u geen verdere kosten. Daarnaast is het mogelijk om elke dag te laten uitbetalen, waardoor u nooit lang hoeft te wachten op uw geld. Vergelijk van te voren goed de verschillende aanbieders, aangezien het verschil in kosten kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar.

Tip 4: Ook op verzenden kunt u winst maken
Daarnaast is het van belang om van te voren uit te zoeken hoe u geld kunt besparen met verzendingen. Een standaardpakket versturen via PostNL kost bijvoorbeeld 6,75 euro. Verstuurt u  vaker pakketten, dan kan deze prijs al snel omlaag door middel van een samenwerkingsverband. Deze euro’s kunt u in eigen zak steken, maar ook gebruiken om de verzendkosten voor klanten omlaag te brengen. Zeker voor orders met een lage waarde zijn hoge verzendkosten vaak een reden om niet te bestellen. Zoek hier de juiste balans in en houd uw klanten op de hoogte van de verzendstatus.

Tip 5: Voeg klantbeoordelingen toe aan uw website
Nadat u een bestelling heeft verzonden, bent natuurlijk ook benieuwd of de klant blij is met uw product en service. Door klantbeoordelingen op uw website te plaatsen geeft u mensen de mogelijkheid om te reageren. Bezoekers lezen dit en beoordelen deels op deze beoordelingen of ze wel of niet bij uw webshop gaan bestellen. In dit artikel wordt een aantal aanbieders uitgelicht.

Conclusie
Een eigen webshop kost tijd en moeite, dus ga van te voren na of u tijd en geld wilt investeren in het opzetten van het geheel. Als affiliate kunt u rustig aan doen, als echte webwinkelier niet. Hieronder zijn de tips nog eens bondig samengevat.

-  een goede voorbereiding is echt het halve werk
-  denk goed na over het juiste webshopsysteem
-  vergelijk de prijzen van leveranciers
- zorg voor voldoende betaalmogelijkheden
- vergelijk de aanbieders van verzendingen
- voeg klantbeoordelingen toe




Dennis Visschedijk is eigenaar van online marketingbureau Epic Media.