Twinkle | Digital Commerce

Negen tips voor meer reviews

2017-05-28
180101
  • 2:56

Klantbeoordelingen helpen producten of diensten te verkopen, blijkt uit recent onderzoek van Econsultancy. Ze kunnen leiden tot een extra omzet van 18 procent. Het bureau geeft negen tips om klanten aan te zetten tot het schrijven van reviews.

61 procent van de consumenten uit het onderzoek gaf aan online beoordelingen van andere klanten te lezen voor het aanschaffen van een product. 63 procent koopt producten van een website waarop klantenbeoordelingen te vinden zijn.

Negen tips
Hoe kunt u ervoor zorgen dat bezoekers een waardering voor een product schrijven op uw website? David Moth van Econsultancy maakte een lijst met negen tips om het aantal reviewschrijvers te verhogen.

1. Vraag bezoekers nadrukkelijk een review te schrijven.
Hierbij is het zaak de bezoeker niet te overspoelen met verzoeken, maar de vraag op gepaste plekken in de website te stellen. Dit kan bijvoorbeeld op elke productpagina, om klanten duidelijk te maken dat hun mening van belang is.

2. Maak het schrijven van een review zo eenvoudig mogelijk.
Zorg ervoor dat bezoekers niet allerlei ‘hobbels’ hoeven te nemen om een beoordeling te plaatsen. Het is niet nodig om een klant twee keer te laten inloggen om een review te schrijven. Een voorbeeld van een gemakkelijk systeem om waardering te geven aan een product zijn sterren (schaal van 1 tot 5).

3. Plaats reviews waar bezoekers ze duidelijk kunnen zien.
Klanten zullen geen beoordeling achterlaten wanneer zij niet kunnen zien waar zij dat kunnen doen. Bedenk dus op welke plek op de pagina de reviews het beste zichtbaar zijn.

4. Vraag om beoordelingen via e-mail.
Het beste moment om klanten om een beoordeling te vragen, is als zij het product net in hun bezit hebben. Verstuur een week of tien dagen nadat de klant het product heeft ontvangen een verzoek via e-mail voor het schrijven van een review. Zo kan hij zijn enthousiasme of ontevredenheid over het product met anderen delen.

5. Publiceer ook negatieve reacties.
Het lijkt logisch om enkel positieve reacties op producten op de website te hebben, maar het blijkt volgens Econsultancy dat consumenten verwachten ook negatieve feedback te lezen. Klanten zullen de beoordelingen als betrouwbaarder ervaren dan wanneer de website enkel positieve reviews kent. Ook zijn zij meer zeker dat hun reactie gepubliceerd zal worden op de betreffende pagina.

6. Stimuleer klanten om feedback te geven.
Er zijn diverse creatieve manieren om klanten te stimuleren een review te schrijven. Zo reageren bezoekers sneller wanneer zij een bepaalde status genereren uit hun beoordelingen. Klanten kunnen sterren ontvangen of als ‘top beoordeling’ worden gewaardeerd. Zij worden daarmee beloond voor hun inspanningen.

7. Gebruik beoordelingen om bezoekers relevante gebruikerservaringen te bieden.
Op Amazon krijgt een gebruiker na het schrijven van een review een lijst met relevante producten die gerelateerd zijn aan het beoordeelde product. Dit stimuleert het aantal reviews op de website en zorgt voor een persoonlijke benadering van de klant.

8. Vraag fans om een beoordeling.
Wat is de waarde van een Facebook-fan? Vraag op de Facebook-pagina van uw website aan uw fans om een review te schrijven. Maak dit weer zo gemakkelijk mogelijk door bijvoorbeeld de vraag te stellen en een link naar de betreffende pagina op uw website te plaatsen. Vraag ook waarom zij het product goed of slecht waarderen en waarom zij uw website wel of niet zouden aanbevelen.

9. Maak van elke vorm van een feedback een review.
Wanneer u positieve e-mails of telefoon krijgt van klanten over de producten die u verkoopt of de service die u verleent, dan kunt u deze beschouwen als een klantenbeoordeling. Vraag de klant of zijn review gebruikt mag worden op uw website of gebruik de beoordelingen als anonieme feedback op de website.

Bron: Econsultancy.com