Door middel van intern of extern bloggen kunt u als webwinkelier de populariteit van uw webwinkel vergroten. Het heeft bovendien een positief effect op de SEO-resultaten én het draagt direct bij aan uw autoriteit en geloofwaardigheid als online opererend bedrijf.
Tekst: Myrna van Ballekom
In de praktijk blijft het echter vaak haken op een mooi plan om een intern blog op te zetten of om te starten als gastblogger op een externe website. U moet er tijd voor maken en u moet natuurlijk wel voldoende onderwerpen hebben waarover u wilt bloggen. In deze serie van drie artikelen leest u achtereenvolgend tips voor effectief brainstormen, het bepalen van blogonderwerpen en het maken van een contentagenda.
Eenvoudig brainstormen
Door te brainstormen komt u vaak op ideeën waar u in eerste instantie niet eens aan heeft gedacht. Eigenlijk kunt u op een hele eenvoudige manier al effectief brainstormen. Plan een meeting met minimaal vijf collega’s. Het is niet eens verplicht dat deze collega’s heel veel kennis hebben, want zij komen weer op andere ideeën waar u als expert in eerste instantie niet aan denkt. Het is wel belangrijk dat u een voorzitter aanwijst die de meeting leidt.
Benodigdheden en aanpak
Voor de brainstormmeeting heeft u alleen een groot vel papier of whiteboard nodig. In het midden schrijft u het hoofdonderwerp op, zoals ‘social media’. Vervolgens zegt iedereen één voor één hardop wat er in hem of haar opkomt wanneer ze denken aan het hoofdonderwerp. Hierbij mag echt out-of-the-box worden gedacht, later kunt u altijd nog zaken wegstrepen. De voorzitter van de meeting schrijft alle woorden/korte zinnen op en kan de woorden die bij elkaar horen alvast bij elkaar plaatsen.
De afronding
De brainstormmeeting kan zolang duren als nodig is. Iedereen blijft één voor één zeggen wat in hem of haar opkomt, totdat ze niks meer kunnen verzinnen. Vervolgens gaat u kijken welke woorden met elkaar te maken hebben en deze aan elkaar koppelen met streepjes en cirkels. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Mogelijk resultaat van een brainstormsessie
Het resultaat
Uit zo’n brainstormsessie komen vaak al heel veel nieuwe ideeën naar voren, die u meteen kunt opnemen als onderwerpen in de planning voor blogartikelen. U kunt de brainstormsessie zelf ook vervolgen met de vraag wat interessante onderwerpen zijn om een blogartikel aan te wijden of welke juist niet en deze wegstrepen.
Brainstormtools
Het resultaat van een brainstormsessie kunt u misschien in de toekomst nog voor andere zaken gebruiken en het vel papier is mogelijk niet voor iedereen even overzichtelijk. Om het geheel beter inzichtelijk te maken en verbanden nog duidelijker aan te geven, kunt u gebruikmaken van een brainstormtool.
Er zijn verschillende brainstormtools die u kunnen ondersteunen bij de brainstormsessie. U kunt hierin uw gedachten ordenen, structuren grafisch weergeven en verbanden tussen begrippen illustreren. Bovendien kunt u de uitkomst van de brainstormsessie opslaan zodat deze voor iedereen beschikbaar is. Bekende brainstormtools zijn XMind en MindMeister.
XMind
XMind is een gratis (open source) mindmapper waarmee u uw gedachten kunt ordenen of structuren grafisch weergeeft. Het programma bevat een scala aan gereedschappen om verbanden tussen begrippen te illustreren, het werkt helder en heeft verschillende exportmogelijkheden. Hieronder ziet u een screenshot van het programma met mogelijke opmaken van onderwerpen. U kunt XMind hier downloaden.
Screenshot XMind
MindMeister
MindMeister is een populaire mind mapping-tool die u niet hoeft te downloaden, maar die vanuit uw webbrowser werkt. Het is een gebruiksvriendelijk programma en er is een realtime brainstormoptie aanwezig. MindMeister werkt ook op iOS en Android en u kunt vlakken markeren die dia’s worden in een presentatie. U kunt zich hier registreren voor MindMeister.
Screenshot MindMeister
Andere tools
De twee bovenstaande tools zijn aanraders, maar er zijn nog veel meer brainstormingtools zoals FreeMind, Mind42, MindJet MindManager, Mindomo, Freeplane en MindMap. Test de tools om uit te zoeken welke tool u de fijnste vindt.
Ideeën omzetten naar concrete onderwerpen
Als het goed is, heeft u door de brainstormsessie nieuwe inzichten en inspiratie gekregen voor de onderwerpen waar u over gaat bloggen. Vervolgens is het belangrijk om deze inzichten en inspiratie om te zetten naar concrete onderwerpen. Dit leest u volgende maand in deel 2: tips voor het bepalen van blogonderwerpen.
Myrna van Ballekom is head of copywriting bij Tribal Internet Marketing.
Ik gebruik toch liever excel omdat het makkelijker kopieerd en plakt.