Twinkle | Digital Commerce

Affiliatemarketing: een 24/7, 365 dagen business

2017-05-28
180101

Waar bepaalde branches genieten van vaste piekmomenten in het jaar, is het voor (onder meer) affiliatemarketing een 24/7 business en een 365 dagen durend seizoen. Marketingkalenders en goed afgestemde actiekalenders dienen continu up-to-date te zijn.

Tekst: Emilia Palka

Gaat u in- of juist afhaken op het winterse weer en het schaatsseizoen? Waar de ene online marketeer zijn marketinginzet van de afgelopen feestdagen aan het analyseren is en zich alvast aan het voorbereiden is op het komende seizoen, is de affiliatemarketeer alweer aan de gang met het opzetten van affiliate- of consumentenacties. Geen koffiebreak dus, voor de affiliatemarketeer.

Hieronder drie indicatoren die bijdragen aan de pieken en voorkomen dat er dalen ontstaan in uw affiliatecampagne.

1. Marketingkalender
Wat gaat u doen komend jaar? Op welke trends gaat u inspelen en op welke manier gaat u dat doen? Gaat u inhaken of gaat u afhaken? Wat zijn de belangrijkste periodes en acties voor het komende seizoen? Bespreek dit met uw affiliatemanager en kijk samen wat voor concrete acties u hieromheen kunt creëren. Ad-hocacties bedenken is helemaal niet verkeerd. Ook inhakers kunnen mooie resultaten opleveren. Maar in het belang van de kwaliteit en continuïteit van de groei van de affiliatecampagne, is een concrete marketingkalender van groot belang. U heeft immers te maken met verschillende typen affiliates, voor wie ook verschillende soorten acties van toepassing zijn. Denk hierbij aan een ‘geld terug’ actie voor de GPT-websites (get paid to) of een gratis sampleactie voor een mailingpartij. Dit zijn grofweg een paar voorbeelden. Verder kunt u ook denken aan acties die meer voor een CPL-campagne (cost per lead) van toepassing zijn en andere acties voor een CPC-campagne (cost per click). Zo zullen affiliates die zich richten op folderuitgaven er meer belang bij hebben als u regelmatig met een valentijns-, winter- of zomerfolder komt. Dit hoeft niet elke week, maar wanneer u op regelmatige basis hierop inspeelt, kunt u meer draagvlak voor uw campagne creëren.

2. Actiekalender
Heeft u nog geen actiekalender, ga hier dan snel mee aan de slag. U kunt eigenlijk niet zonder. Pak uw marketingplanning en uw trendkalender (die heeft u natuurlijk ook) bij de hand. Denk vanuit het perspectief van de consument en hoe u kunt inspelen op zijn behoeftes in bepaalde periodes. De feestdagen zijn net voorbij, maar het schaatsseizoen nog niet en Valentijnsdag komt er ook aan. Waar Valentijnsdag voor bijvoorbeeld de verzekeringsbranche minder relevant is, biedt het schaats- en wintersportseizoen zat mogelijkheden. Er zijn meer dan genoeg inhaakmomenten in het jaar, de grootste uitdaging hierin is om het juiste inhaakmoment te kiezen, relevant te blijven en er een aantrekkelijke actie voor te bedenken. Kies ook een actie die past bij het imago en de strategie van uw business. Wanneer u te ver afwijkt van uw corebusiness of wanneer de relevantie ver te zoeken is, is het niet alleen zonde van uw inspanningen (en die van uw collega’s), maar kan de actie ook schadelijk zijn voor uw imago. Lees daarom de zes tips voor een goede incentive nog eens terug.

3. Lukt het niet rechtsom, dan linksom
Binnen affiliatemarketing is het belangrijk dat er op regelmatige basis interessante acties worden gecommuniceerd. Op het moment dat er geen productspecifieke acties staan gepland, kan er worden gekeken naar een affiliateactie. Op deze manier zorgt u voor continuïteit in de affiliatecommunicatie. Heeft u hier geen extra budget voor beschikbaar, raadpleeg dan uw collega’s. Wellicht kan de databasemarketeer u extra inzichten verschaffen. Data is niet alleen drama, maar is ook bedoeld om uw campagne op verschillende manieren te verrijken. Kijk goed welke producten deze periode goed liepen en welke pagina’s goed zijn bezocht en doe er uw voordeel mee. Denk aan zowel seizoensgebonden als eventgebonden acties. Wordt het bijvoorbeeld slecht weer of komt er een festivalseizoen aan? Denk hierbij niet alleen aan de consument, maar ook aan de affiliate.

Overdaad schaadt
U moet natuurlijk niet overal in mee willen gaan. Continuïteit in communicatie en affiliateacties is erg belangrijk, maar u moet wel dichtbij uw doelgroep en corporate identiteit blijven. U kunt uw doelgroep verrassen met een aparte aanbieding of actie, maar wanneer u dit te vaak doet, kan uw doelgroep zich gaan afvragen in hoeverre de match er nog is. In dit artikel staan een aantal vragen die u uzelf kunt stellen om te bepalen of u wel of niet moet inhaken, zonder dat u de plank misslaat. Blijf relevant voor uw publiek, hou uw campagne aantrekkelijk en afwisselend en wees vooral creatief!

Emilia Palka is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Conversive bv.