Twinkle | Digital Commerce

Hoe maakt u de store locator (nog) gebruiksvriendelijk(er)?

2017-11-09
180101

Volgens recent onderzoek van Econsultancy.com gebruikt bijna één op de drie Britse consumenten zijn mobiele telefoon voor het vinden van de dichtstbijzijnde winkel of de openingstijden van een bepaalde retailer. In de VS ligt dit percentage op 41 procent (zie de afbeelding hieronder).

Zorg dus dat u een store locator biedt op uw (mobiele) website en dat de tool goed werkt. Gebruiksvriendelijkheid is essentieel. Iedere kleine frustratie tijdens het gebruik van de winkelzoeker kan ervoor zorgen dat de consument op zoek gaat naar een andere (web)shop.



Negen tips
Graham Charlton heeft op Econsultancy.com enkele tips opgesteld voor het optimaliseren van de store locator. Hieronder staan de tips uitgewerkt. Door deze tips en de genoemde features toe te passen, kunnen klanten eenvoudig de informatie vinden die ze nodig hebben om uw winkel te vinden:

1. Bied zoeken op postcode en locatie aan
Mensen weten wellicht niet de exacte postcode dus geef hun ook een aantal andere opties om op te zoeken. U kunt ook gebruikmaken van kaarten om shoppers te helpen het zoekgebied te verfijnen. Het zoeken op het eerste gedeelte van de postcode kan het zoeken tevens eenvoudiger maken. House of Fraser biedt beide opties aan:



2. Spoor de locatie van de gebruiker op en bied relevante resultaten aan
Veel shoppers zijn op zoek naar informatie over winkels als ze onderweg zijn en hun smartphone kan precies aangeven waar ze zich op dat moment bevinden. Deze informatie kunt u binnen de store locator gebruiken om relevante informatie aan de shopper te tonen. Dit bespaart tijd voor de gebruiker - hij hoeft geen postcode of locatie in te voeren - en daarnaast kan deze methode zorgen voor nauwkeurigere resultaten.

3. Zorg dat een gebruiker zijn winkelvoorkeur kan opslaan
Het is handig voor klanten als ze de dichtstbijzijnde winkel op kunnen slaan, zodat relevante informatie over productbeschikbaarheid wordt weergegeven tijdens hun bezoek. Voorbeeld: als een klant op Walmart.com klikt op ‘Make This My Store’, dan onthoudt de site deze winkel als voorkeurswinkel van de klant. Het maakt de winkelervaring persoonlijker en het kan offline shoppen stimuleren.



4. Maak uw store locator mobielvriendelijk
Veel shoppers zijn waarschijnlijk slechts enkele minuten verwijderd van uw winkel, dus zorg dat ze uw winkel gemakkelijk kunnen vinden op hun smartphone door een store locator te bieden die goed werkt op een klein scherm.



5. Bied routebeschrijvingen aan
Linken naar een kaartenprogramma is een goede manier om de informatie te presenteren aan shoppers die gebruikmaken van een smartphone. Met routebeschrijvingen via bijvoorbeeld Google Maps kunt u hen helpen uw winkel eenvoudig te vinden.

6. Bied de informatie die ze nodig hebben
Mensen willen graag de openingstijden weten, maar ook winkelfaciliteiten, contactgegevens en dergelijke. Daarom biedt bijvoorbeeld de store locator van Macys.com links naar winkelevents en -activiteiten zodat klanten weten wat er gaande is in de dichtstbijzijnde winkel. Deze optie biedt de retailer ook een extra mogelijkheid om de consument naar zijn winkel te lokken. 



7. Bied geavanceerde zoek- en filterfunctionaliteiten
Niet alle winkels zijn aan elkaar gelijk en consumenten hebben wellicht de behoefte om te zoeken naar winkels met bepaalde diensten of features. Hiervoor kunnen geavanceerde zoek- en filtermogelijkheden essentieel zijn. Zo biedt de store locator van Starbucks.com gebruikers de mogelijkheid om te filteren op een aantal zeer specifieke criteria, zoals op beschikbaarheid van digital rewards en mobiele betalingen.



8. Zet een bezoek om tot een event
Maak het bezoek aan uw winkel voor uw klant een efficiënte of VIP-achtige ervaring; het aanbieden van de mogelijkheid om een bezoek te plannen kan hier een belangrijke bijdrage aanleveren. Voorbeeld: Bank of America maakt het voor rekeninghouders (en potentiële rekeninghouders) mogelijk om afspraken te plannen nadat ze de voor hun dichtstbijzijnde banklocatie hebben aangegeven.



9. Toon een mooie foto
Het belangrijkste is dat het voor bezoekers makkelijk is om de gewenste winkel te vinden, maar het tonen van wat visual appeal kan hierbij geen kwaad. Hierdoor weet de bezoeker ook wat hij kan verwachten. De store locator van Apple biedt bijvoorbeeld niet alleen alle gegevens die een bezoeker wenst over een locatie, maar ook een mooie foto van iedere winkel.



Bron: Econsultancy.com

Eerder dit jaar is er een ander artikel gepubliceerd met optimalisatietips voor de store locator. De tips uit dat artikel zijn toegevoegd aan dit stuk zodat u hier alle tips in één overzichtelijk geheel kunt lezen.