Twinkle | Digital Commerce

8 tips voor extra omzet in de kerstperiode

2017-05-27
294311

Internet wordt elk jaar belangrijker voor de eindejaarsaankopen. Er wordt meer georiënteerd en gekocht online. In dit artikel vindt u tips om meer omzet te generen tot de kerst, waardoor u zich de laatste maand van 2012 nog beter kan laten smaken.

Tekst: Danny Klaasssen


1. Benadruk levertijd en verzending extra
Wanneer u een cadeau online bestelt wilt u dit ook op tijd ontvangen. Levertijd is daarom extra belangrijk in deze periode waarin veel kerstcadeaus worden besteld. Vermeld daarom expliciet de levertijd en het liefst ook nog het dagdeel waarop er geleverd kan worden. Dit voorkomt onzekerheid bij degene die het cadeau wilt bestellen. Zo kunt u voorkomen dat hij of zij naar een concurrent gaat, die de levertijd wel expliciet vermeld.

Probeer ook gebruik te maken van gratis verzending als extraatje deze kerst. Het kan misschien in uw marge snijden maar het stimuleert impulsaankopen en vooral in deze kerstperiode willen we impulsaankopen stimuleren. Mocht u tijdelijk gratis verzending aanbieden, maak dan duidelijk dat dit alleen voor deze periode van toepassing is. Vergeet ook niet de optie om het cadeau in te laten pakken te vermelden, als u die biedt.

2. Richt een gedeelte van uw website sfeervol in
Waarschijnlijk wilt u niet uw hele website en huisstijl slachtofferen voor een 'feestelijke uitstraling', er zijn immers ook nog genoeg bezoekers die hier niks om geven. Daarom is het verstandig een aparte pagina of categorie in te richten voor alle feestelijkheden. Zo kunt u een landingspagina aanmaken met een speciaal kerstthema waarop u toepasselijke producten aan kan bieden. Play.com doet dit bijvoorbeeld goed met zijn speciale 'Christmas store':



3. Vergeet uw vaste klanten niet!
In deze periode zou u niet alleen moeten kijken naar hoe u extra omzet kan halen uit 'cadeaugevers en impulskopers'. We moeten de vaste klanten die altijd voor omzet hebben gezorgd natuurlijk niet vergeten. Misschien kopen ze in deze periode minder, maar u mag ze gerust bedanken voor hun vertrouwen. Dit levert niet direct omzet op de korte termijn op, maar deze klanten zullen het gegarandeerd waarderen dat u ook in deze drukke periode aan ze denkt. Stuur deze klanten daarom een leuke digitale kerstkaart, korting voor volgend jaar of gewoon een ouderwetse handgeschreven kaart.

4. Experimenteer eens met social media
Wanneer u al van diverse sociale media gebruik maakt dan is het interessant om deze ook bewust in te zetten tijdens deze eindejaarsperiode. Er worden tal van berichten geplaatst over de aankomende festiviteiten, mogelijk ook door uw fans of volgers. Probeer hierop in te springen door op een leuke manier met hen te communiceren, bijvoorbeeld door cadeautips aan te dragen.

Daarnaast zijn er tal van leuke creatieve acties te bedenken. Zo kunt u uw fans uitnodigen voor een lekker glaasje champagne in uw winkel wanneer ze langskomen of iedereen die tweet over uw winkel een mooie kerstaccessoire cadeau geven. Probeer op een leuke manier om te gaan met het thema, durf creatief te zijn en iets te proberen.



Probeer ook uw Facebook pagina feestelijk aan te kleden, bijvoorbeeld met een 'adventkalender' met elke dag aanbiedingen.

5. Zet uw nieuwsbrief strategisch in
U heeft inmiddels een aardige lijst opgebouwd met volgers van uw nieuwsbrief? Benader ze in deze periode dan op een strategische manier, stuur bijvoorbeeld niet te veel mails want waarschijnlijk krijgen ze in deze periode al meer dan genoeg nieuwsbrieven met hetzelfde kerstthema. Denk ook goed na over het moment dat u uw nieuwsbrief wilt sturen, de kerstaankopen bijvoorbeeld zullen in deze periode na Sinterklaas gaan starten. Stuur uw nieuwsbrief dus ook op tijd voordat de beslissingen al genomen zijn.

Een interessante optie voor een nieuwsbrief zou kunnen zijn het inzetten van een top 10 met bijvoorbeeld de beste producten om cadeau te geven of een overzicht van uw populairste producten van het afgelopen jaar. Eventueel gecombineerd met gratis verzending zou dit zeer interessant kunnen zijn voor u en de lezers van uw nieuwsbrief.
 
6. Zet speciale kortingscodes in
Kortingscodes worden steeds populairder en ze   zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online wereld. Met speciale kerstcoupons, die bijvoorbeeld alleen geldig zijn in december, zou u in kunnen spelen op de vraag naar acties en kortingen in deze toch al dure maand. Vergeet niet duidelijk te maken dat het om speciale codes gaat met een beperkte geldigheid. U kunt ervoor kiezen om de code zoveel mogelijk te verspreiden, maar misschien is het ook interessant om de code exclusief te houden en deze bijvoorbeeld alleen voor uw fans of volgers beschikbaar te stellen. De kortingscode neemt dan in relatieve waarde toe voor u fans of volgers, zij krijgen het immers exclusief.

Ook cadeaubonnen worden traditioneel veel gegeven in deze periode, misschien is het niet al te persoonlijk maar wel een uitkomst als je niet weet wat je moet geven. Misschien is het ook handig om in uw (web)winkel cadeaubonnen aan te gaan bieden als speciaal product, helemaal voor webwinkels is zo'n product snel gelanceerd.

De grafiek laat duidelijk zien dat de populariteit van kortingscodes enorm is gestegen sinds 2008.

7. Gebruik speciale zoekwoorden in Adwords
Adverteren via Google Adwords is niet voor alle ondernemers weggelegd, niet iedereen zal er succes mee hebben geboekt. Desondanks is het interessant om in deze kerstperiode gebruik te maken van specifieke campagnes voor Adwords. Voor reisbureaus zou het bijvoorbeeld interessant kunnen zijn om in de deze periode te adverteren met de zoekwoorden 'kerst single reizen', aangezien veel singles blijkbaar in deze periode op vakantie willen. Ook voor restaurants zouden extra campagnes gecreëerd kunnen worden bijvoorbeeld op de zoekwoorden 'restaurant open kerst', gecombineerd met de voorwaarden om de advertentie alleen weer te geven voor een beperkte regio, kan dat veel extra aanmeldingen opleveren.

Consumenten zoeken ook steeds meer mobiel. Voor de kerstaankopen bijvoorbeeld, om verschillende producten te vergelijken in de winkel. U kunt AdWords ook gebruiken om alleen mobiel te adverteren. U kunt zich dan richten op deze consumenten die in de winkel proberen te vergelijken. Gebruik in uw advertentie woorden als ‘kerstaankopen’ en u spreekt deze doelgroep direct aan.

8. Kerst is niet alleen een tijd van nemen ook van geven
Kerst is ook een tijd om uw goede kant te laten zien. Doe dus eens iets extra's, ook al is het nog zo druk in deze periode. Een mooi voorbeeld is de 'Give a toy store' van eBay vorig jaar. Het bedrijf richtte een speciale winkel in waar bezoekers digitaal ‘toys' konden doneren aan kinderen die wel een extraatje met kerst kunnen gebruiken.

Danny Klaassen is mede-eigenaar van bureau InternetBazen.nl.