Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Lafoliebodyfashion.nl

2017-05-27
180101
  • 4:00

De SEO-dokters geven u advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Lafoliebodyfashion.nl.

De adviezen van de SEO-dokers zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Indexeren
Technieken zoals Flash, JavaScript of het gebruik van formulieren kunnen een zoekmachine tegenhouden, waardoor niet alle pagina’s van een website zichtbaar zijn. In het geval van La Folie Bodyfashion zijn alle pagina’s door Google geïndexeerd. Maar er ontstaat wel een probleem met de keuzes in een productcategorie. Na de keuze voor bijvoorbeeld Lingerie, kun je als bezoeker (of Googlebot) kiezen uit Prijs, Kleur en Maat. Elke keuzecombinatie levert een nieuwe pagina op, die door Google wordt geïndexeerd. Zo zijn er duizenden pagina’s door Google geïndexeerd over de maat van een bh. Dit levert verschillende problemen op voor de vindbaarheid in zoekmachines. Zo daalt bijvoorbeeld de waarde van elke pagina, omdat de totale waarde van een website wordt verdeeld over een onnodig groot aantal pagina’s.

Ideale situatie
In de situatie van La Folie Bodyfashion bestaat er één pagina op het onderwerp Lingerie: Lafoliebodyfashion.nl/lingerie.html en één pagina voor elke kleur, bijvoorbeeld: Lafoliebodyfashion.nl/lingerie/zwart.html

Zo is het voor Google duidelijk welke pagina moet worden weergegeven bij een zoekopdracht naar zwarte lingerie. Meer informatie en oplossingen over de problemen met productoverzichtfilters kunt u teruglezen in Twinkle 8-2011.

Relevantie
Sluit het aanbod van informatie en producten op de website aan bij de zoekopdrachten van de doelgroep? Google presenteert de meest relevante pagina’s boven aan in de zoekresultaten. Google kijkt daarbij naar het woordgebruik op een pagina, de aanwezige tekst en elementen zoals de paginatitel en -kop.

Onderwerp
Het belangrijkste element op een pagina is de titel. Deze begint met het onderwerp van een pagina, heeft een call-to-action en bestaat uit ongeveer 65 tekens. Voorbeeld: 'Lingerie kopen? Bestel de Femilet Collectie bij La Folie Bodyfashion.' De kop bevat het onderwerp van een pagina, dit is bij La Folie Bodyfashion prima in orde ('Lingerie'). Daarnaast is er een tekst aanwezig van minimaal tweehonderd woorden, waar minstens drie keer het zoekwoord (onderwerp van de pagina) in voorkomt - in dit geval het woord lingerie.

Autoriteit
Het aantal links van andere websites, de bron van de links en benoemingen binnen sociale netwerken zijn factoren die de autoriteit van een website bepalen. De autoriteit is uiteindelijk doorslaggevend in wel of geen nummer één positie in Google. Werken aan de autoriteit is echter een van de lastigste onderdelen binnen zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast is het iets wat niet binnen enkele dagen resultaat oplevert, maar een strategie voor de lange termijn. Het begint met het aanwezig en actief zijn op internet. Het verspreiden van een boodschap via een blog, Twitter of Facebook. Maar hiermee alleen bent u nog geen autoriteit. Het verschil maakt u met de inhoud van de boodschap. Is deze uniek en interessant voor anderen? Dan kan het een reden zijn voor een link naar uw website.

De website van La Folie Bodyfashion heeft op het moment van ons onderzoek links van vier andere websites. Ter vergelijking: de overeenkomstige website Anitaslingerie.nl heeft links van 14 andere websites, Lingerieenzo.nl 94 en Prettyyou.nl 260. Op dit vlak blijft La Folie Bodyfashion dus nog ver achter op de concurrentie - waarbij wel de opmerking moeten worden geplaatst dat de concurrentie langer online actief is.

Advies
Op dit moment biedt La Folie Bodyfashion weinig informatie die andere sites een reden geeft om naar de website te linken. Het toevoegen van content is noodzakelijk om links te verzamelen. Het belangrijkste kenmerk van deze content is dat het een eigenschap moet hebben die andere partijen een reden geeft om ernaar te verwijzen of het door te sturen. Deze eigenschap mag van alles zijn: grappig, informatief, waardevol of mooi. Zolang het maar onderscheidend is en opvalt. Het gebruik van een blog is een prima methode om vervolgens de content te verspreiden over het web. Drie tips voor content:

•   advies: maatadvies, wasadvies, stijladvies en dergelijke
•   lingerie bij speciale thema’s en gelegenheden
•   beroemdheden en lingerie

Door artikelen aan te bieden bij andere blogs, kan de online zichtbaarheid snel vergroten. Of werk met gastbloggers; zij zullen zich inzetten als ambassadeurs voor uw website. Verwijs vervolgens in de artikelen ook naar de productgroepen. Hiermee krijgen deze weer extra aandacht van zoekmachines, waardoor La Folie Bodyfashion beter wordt gevonden op termen als Lingerie en Nachtmode. De eerste stap voor La Folie Bodyfashion is in ieder geval het op orde brengen van de techniek. Het belangrijkste aandachtspunt hierin zijn de vele pagina’s door de productoverzichtfilters. Daarnaast kan de webshop ook aan de content werken; het optimaliseren van de paginatitels is hierin het belangrijkste.

Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2012.