Twinkle | Digital Commerce

7 strategieën voor het vergroten van online omzet

2017-05-27
180101

Dale Traxler, eigenaar van eBusiness Vision, geeft op Practicalecommerce.com 7 strategieën voor het vergroten van online omzet. Een aantal is snel en goedkoop te implementeren, andere kosten meer tijd en geld. Uiteindelijk gaat het erom wat het voor uw webshop kan opleveren.

1. Nieuwe klanten werven
Iedere (r)etailer is op zoek naar nieuwe klanten. Maar zet u zich ook daadwerkelijk actief hiervoor in? Enkele tips:

  • Referral sales
    Zet een referral programma op om zo gebruik te kunnen maken van uw huidige klanten. Geef ze een stimulans (incentive) zodat ze uw shop aanbevelen bij hun vrienden door middel van social media, e-mail of andere kanalen.
  • Social media buzz
    Maak gebruik van prijsvragen of wedstrijden via bijvoorbeeld Facebook om zo nieuwe e-mailinschrijvingen te ontvangen, blog veel, tweet over specials en nieuwe producten etc. etc. om zo het aantal volgers en fans te vergroten.
  • Nieuwe positionering
    Creëer een nieuwe marketingcampagne met een frisse look & feel die een nieuwe markt aan zal spreken, vernieuw uw website met een moderne look, zorg voor wat media-aandacht en zorg voor aandacht over iets wat u anders doet dan uw concurrenten.

Als u uw omzet met 20 procent wilt verhogen, zult u 20 procent meer nieuwe klanten moeten werven. Het is echter goed mogelijk dat deze nieuwe klanten in eerste instantie niet zo veel zullen kopen als uw huidige klanten; neem dit mee als factor in uw doelstellingen.

2. Aanboren van nieuwe markten
Benader consumenten die nog niet van het bestaan van uw webshop afweten.

  • Buitenland
    Overweeg het buitenland en breng u website over de grens door deze in verschillende talen aan te bieden en richt u op deze landen door middel van advertenties, social media en andere marketingkanalen.
  • Nichemarkten
    U kunt uw aanbod uitbreiden in een nichemarkt en een nieuwe winkel openen om deze markt te bedienen. Als u bijvoorbeeld kralen en bedels via het web verkoopt, kunt u een shop daarnaast zetten in sieraden.
  • Bredere markt
    Als u al een nichewebwinkel heeft, overweeg dan uitbreiding naar een bredere markt.
  • Groothandel of retail?
    Er zijn veel winkels die beginnen als groothandel of juist als retailer en ontdekken dat ze door simpelweg het wijzigen van hun prijsstrategieën in staat zijn om de andere markt te bedienen. Wees duidelijk over de verschillen – het zijn er namelijk veel. Maar het is een goed alternatief voor veel e-commerce bedrijven.
  • Mobiel
    Meer en meer mensen shoppen via hun smartphone. U loopt verkoop mis als u niet actief bent binnen deze markt.
  • Verkoop via een nieuw kanaal
    Breid uw productaanbod uit via marktplaatsen, denk aan Amazon, Bol.com en eBay. In veel gevallen boort u op deze manier een hele nieuwe groep consumenten aan.

3. Meer verkoop via bestaande klanten
Webwinkeliers verliezen zich soms in het werven van nieuwe klanten en vergeten hun bestaande klanten. Er zijn verschillende manieren om meer winst te behalen via de klanten die u al heeft. De meeste manieren vereisen weinig investering:

  • Meer remarketing
    E-mailnieuwsbrieven zijn een goede manier om remarketing uit te voeren. U kunt bijvoorbeeld mailings uitsturen naar winkelwagenverlaters en transactionele e-mailpromoties sturen bij alle bestel- en verzendbevestigingen.
  • Loyaliteitsprogramma’s
    Bied uw meest loyale klanten een bedankje waarmee u ze tevens verleid om weer bij u te kopen. Het kan zo simpel zijn als een gratis bezorging of same day delivery.
  • Daily deals
    Bied een dagelijkse deal om te zorgen dat consumenten (dagelijks) terugkomen in uw winkel; zo blijft uw shop ook top of mind. Het verhoogt ook de kans op aankoop in uw winkel, zelfs als bezoekers niet ingaan op de deal van de dag.

4. Verhogen van gemiddelde ordergroottes
Veel bedrijven zien deze strategie over het hoofd:

  • Up-selling:
    Zorg dat uw website up-sell items toont op de productdetailpagina’s en op de pagina van het winkelwagentje.
  • Cross-product selling
    Presenteer gerelateerde producten op de productdetailpagina’s en op de pagina van het winkelwagentje.
  • Korting
    Als het gemiddelde orderbedrag op uw site 50 euro is, biedt dan bijvoorbeeld 10 procent korting bij besteding vanaf 75 euro en 15 procent korting bij 150 euro. Maak gebruik van een pop-up om klanten eraan te herinneren dat ze maar een paar euro te kort komen om in aanmerking te komen voor de korting en presenteer een aantal items in die prijsklasse waarmee ze de korting wel kunnen krijgen.

5. Uitbreiding van productlijnen
Van alle genoemde strategieën is dit wellicht de meest effectieve, maar ook één met een behoorlijk prijskaartje als u moet investeren in een nieuw assortiment en wellicht zelfs extra mankracht. Aan de andere kant is het vrij simpel: ken uw klanten en voeg de producten toe die zij waarschijnlijk zullen kopen. Praat met uw leveranciers om te achterhalen wat andere winkels (goed) verkopen. En – niet geheel onbelangrijk – vraag uw klanten rechtstreeks wat ze willen.

  • Voeg nieuwe productcategorieën toe
    Voeg producten toe die zijn gerelateerd aan uw huidige producten. Wellicht behaalt u voordeel van extra verkoop via de klanten die u al heeft en u vergroot de kans om nieuwe klanten aan te spreken die u webshop nog niet bezochten voordat u deze nieuwe producten verkocht.
  • Verdiep uw huidige aanbod
    Hierbij kunt u denken aan het toevoegen van andere kleuren, stijlen en maten van uw huidige productaanbod.

6. Prijsverhogingen
Het verhogen van de prijzen is een oud concept dat nog steeds werkt. Verhoog uw prijzen met een zeer klein percentage. U hoeft dit ook niet bij alle producten te doen. Daarbij dient het geen enorme stijging te zijn. Als u de prijzen over de hele linie met 5 procent verhoogt, zal uw omzet ook stijgen met 5 procent. Het risico op verlies van omzet bestaat in dit geval, maar is vrij klein. Een stijging van 15 procent zal worden opgemerkt, maar 1 tot 5 procent meestal niet.

7. Cross-channelmarketing
Partijen die zowel online als offline aanwezig zijn, kunnen hier gebruik van maken. Een aantal ideeën voor cross-channelmarketing die veel grote retailers gebruiken:

  • Click & collect
    Als u zowel een online als offline winkel heeft, maak het dan voor klanten mogelijk om hun bestelling in de fysieke winkel af te halen. Hierdoor heeft de klant zijn product direct, hoeft hij geen bezorgkosten te betalen en het zorgt voor bezoek aan uw fysieke winkel, waar de klant wellicht meer producten aanschaft.
  • Aanschaf in de winkel, gratis bezorging
    Als een klant in uw fysieke winkel een product wil kopen maar u heeft het product niet meer op voorraad, bestel het dan voor hem online en bezorg het gratis bij hem thuis.

Bron: Practicalecommerce.com