Twinkle | Digital Commerce

Store locator: vijf optimalisatietips

2017-11-08
180101

Een multichannelspeler kan op meerdere manieren zijn online klanten stimuleren om de fysieke winkel te bezoeken, denk aan in-store events en een click & collect-optie. Maar een van de eenvoudigste manieren - die vaak over het hoofd wordt gezien - is de store locator.

Op Econsultancy.com worden vijf optimalisatietips gegeven voor de store locator. Hieronder vindt u ze op een rij.

1. Zorg dat een gebruiker zijn winkelvoorkeur kan opslaan
Het is handig voor klanten als ze de dichtstbijzijnde winkel op kunnen slaan, zodat relevante informatie over productbeschikbaarheid wordt weergegeven tijdens hun bezoeken.

Voorbeeld: als een klant op Walmart.com klikt op ‘Make This My Store’, dan onthoudt de site deze winkel als voorkeurswinkel van de klant. Het maakt de winkelervaring persoonlijker en het kan offline shoppen stimuleren.



2. Zet een bezoek om tot een event
Maak het bezoek aan uw winkel voor uw klant een efficiënte of VIP-achtige ervaring; het aanbieden van de mogelijkheid om een bezoek te plannen kan hier een belangrijke bijdrage aanleveren.  

Voorbeeld: Bank of America maakt het voor rekeninghouders (en potentiële rekeninghouders) mogelijk om afspraken te plannen nadat ze de voor hun dichtstbijzijnde banklocatie hebben aangegeven.



3. Bied geavanceerde zoek- en filterfunctionaliteiten
Niet alle winkels zijn hetzelfde en klanten kunnen de behoefte hebben om te zoeken naar winkels die bepaalde diensten aanbieden of bepaalde features hebben. Een geavanceerde zoek- en filterfunctie kan dan essentieel zijn.

Voorbeeld: de store locator op Starbucks.com biedt bezoekers de mogelijkheid om te filteren op zeer specifieke criteria, waaronder de beschikbaarheid van digitale rewards en mobiele betalingen.



4. Toon een mooie foto
Het belangrijkste is dat het voor bezoekers makkelijk is om de gewenste winkel te vinden, maar het tonen van wat visual appeal kan hierbij geen kwaad. Hierdoor weet de bezoeker ook wat hij kan verwachten.

Voorbeeld: de store locator van Apple biedt niet alleen alle gegevens die een bezoeker wenst over een locatie, maar ook een mooie foto van iedere winkel.



5. Bied winkelspecifieke content
De meeste store locators bieden basisinformatie, zoals winkeluren en de diensten die worden aangeboden. Maar u kunt ook verder gaan dan dit en meer winkelspecifieke content bieden. Denk aan informatie over events en speciale promoties.

Voorbeeld: de store locator van Macys.com biedt links naar events en catalogi, waardoor klanten meer te weten komen over wat er gaande is en te vinden is bij de dichtstbijzijnde Macy’s-winkel. Zo worden klanten sneller geprikkeld om de winkel ook daadwerkelijk te bezoeken.



Bron: Econsultancy.com