Twinkle | Digital Commerce

Duitse bestelbuttons moeten om: do’s en dont’s

2017-11-11
228158
  • 2:11

Webwinkeliers die verkopen aan Duitse consumenten, moeten hun shop snel aanpassen. Ze moeten komen met wat de oosterburen wel de ‘buttonoplossing’ noemen. Vanaf 1 augustus aanstaande wordt in Duitsland een nieuwe wet van kracht.
    
Tekst: Friederike Dauwe

De wet moet voorkomen dat consumenten ongewild vast komen te zitten aan (met name) abonnementen. Bij overtreding bestaat de kans op een ‘Abmahnung’: een juridische claim die met kosten gepaard gaat.

Op het eerste gezicht lijkt het gemakkelijk om de wet toe te passen, enkel door de tekst op de bestelknop te veranderen. Maar dat is niet zo: er moeten zowel grafische als structurele aanpassingen op de bestelpagina worden doorgevoerd. De verplichte buttonoplossing brengt twee cruciale veranderingen van de bestelpagina met zich mee:

1) Verplichte informatie
Ten eerste is de webwinkeleigenaar verplicht om bepaalde informatie over het product of dienst te tonen. Belangrijk hierbij is dat de informatie vóór de bestelknop moet worden getoond. Er mag geen tekst of dergelijke meer tussen de bestelbutton en de bovengenoemde informatie staan. Verder moet deze informatie ten opzichte van de rest van de webpagina benadrukt worden. Dit kan bijvoorbeeld door een kleurige achtergrond (zie hieronder) of andere grafische middelen te gebruiken.

2) Button-tekst
Ten tweede moet de bestelbutton worden voorzien van een tekst als ‘Zahlungspflichtig bestellen’, ‘Kostenpflichtig bestellen’, ‘Zahlungspflichtigen Vertrag schließen’ of bijvoorbeeld ‘Kaufen’. De variant ‘Jetzt bestellen’ mag niet, omdat daar de koopverplichting onvoldoende uit blijkt.

Omdat het een Duitse wet is, die overigens volgt uit Europese regelgeving, moeten de aanpassingen worden doorgevoerd door alle handelaren die zich bewust of onbewust op de Duitse consument richten. Als een verkoper de regels niet naleeft, is een koop ongeldig. De klant kan dan niet tot betaling worden gehouden.

Hieronder vindt u een rijtje met do's en don'ts:

Do's
•    Complete productkenmerken noemen; een link plaatsen is niet genoeg
•    De verplichte info duidelijk benadrukken, bijvoorbeeld door afwijkend kleurgebruik
•    De bestelbutton meteen achter/onder de verplichte informatie plaatsten
•    De juiste buttonteksten gebruiken zoals 'Zahlungspflichtig bestellen', ‘Kostenpflichtig bestellen’, ‘Zahlungspflichtigen Vertrag schließen’ of ‘Kaufen’.
•    Het contrast tussen de button en de buttontekst moet groot zijn

Dont's
•    Linken naar productbeschrijvingen
•    Tekst tussen de vereiste informatie en de bestelbutton plaatsten
•    De bestelbutton voor/boven de verplichte informatie plaatsten
•    Ongeldige button teksten gebruiken zoals 'Anmeldung',  'Weiter', 'Bestellen', 'Bestellung absenden', 'Gratisprobe bestellen'
•    Donkerrode tekst op een rode button plaatsen

Hieronder ziet u een voorbeeld van een goede implementatie van de regels:



Veel Duitse webwinkeliers vrezen conversieverlies door de nieuwe regels, waaraan Nederlandse webwinkels uiterlijk eind volgend jaar ook moeten voldoen.
 
Friederike Dauwe is werkzaam voor Dexport. Dit is een bewerkte versie van een artikel dat eerder verscheen op Duitsemarkt.nl.