Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters positief over Kunstvoorinhuis.nl

2017-05-27
180101

De SEO-dokters van Twinkle geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Kunstvoorinhuis.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

In deze editie behandelen de SEO-dokters een webshop die zijn search engine optimization al goed op orde heeft. Van goede voorbeelden valt immers ook veel te leren. Het gaat om Kunstvoorinhuis.nl, een webshop die online diverse schilderijen verkoopt voor privé en zakelijke doeleinden. Waarom deze online winkel zijn SEO al op orde heeft, kunt u hieronder lezen via drie verschillende onderdelen.

Sitestructuur
De structuur binnen een site vormt de basis voor een zoekmachinevriendelijke webshop. Maar hier gaat het nog vaak mis. De volgende vier onderdelen binnen de site moeten op orde zijn:

1. Navigatie
Een site dient een duidelijke navigatie te hebben waarin het aanbod terugkomt, in het geval van Kunstvoorinhuis.nl zijn dat diverse schilderijen. Controleer welke zoektermen de doelgroep gebruikt met de Google keyword tool.



2. Duidelijke breadcrumb
Een duidelijke sitestructuur wordt ondersteund door een breadcrumb (ook wel kruimelpad genoemd). Hiermee geeft een website aan waar de bezoeker zich begeeft binnen de site. In het onderstaande voorbeeld is te zien dat Kunstvoorinhuis.nl dit goed heeft toegepast.



3. Eén unieke en statische url per pagina
De url-structuur speelt sinds de beginjaren al een belangrijke rol binnen SEO. Gezien de wijze waarop zoekmachines zoals Google pagina's scannen en indexeren is het van essentieel belang dat de pagina intact blijft op dezelfde url. Zodra dit afwijkt, klopt de index van Google niet en wordt de pagina er uiteindelijk uitgegooid. Bij Kunstvoorinhuis.nl gaat bijna alles goed, behalve dat er meerdere pagina's zijn aangemaakt over exact hetzelfde onderwerp, zoals in het onderstaande voorbeeld is te zien. Vermijd dit soort situaties en beperk het tot één onderwerp met één unieke url die niet wijzigt.



Drie pagina's identiek aan elkaar; een no-go.

4. Header tags structuur
Met header tags wordt op paginaniveau aangegeven waar deze overgaat en wat het belangrijkste onderwerp is. Met name voor zoekmachines is dit belangrijk. Dit gaat helaas nog niet goed bij Kunstvoorinhuis.nl, over de gehele site ontbreken namelijk de header tags. Een gemiste kans. Het advies is om dit eerst voor de belangrijkste pagina’s binnen de site op te pakken; dit zijn de homepage en categorie- en productpagina's. Per pagina moet het hoofdonderwerp een <H1> header tag meekrijgen, net zoals de titel van een boek.

Waardevolle content
Zodra de structuur van de site op orde is, volgt de content. Content kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd, maar voor SEO zijn met name de teksten op de site belangrijk. Hierbij zijn drie punten essentieel:

1. Hoe meer, hoe beter
Zorg dat content ruimschoots aanwezig is door informatie te bieden bij categorieën, producten en actuele onderwerpen zoals een blog of een nieuwssectie.

2. Uniek
Naast de hoeveelheid, speelt ook de uniekheid van de teksten een rol. Dit is gemakkelijk te controleren met Copyscape.com. Zijn de teksten niet uniek, herschrijf deze dan. Anders is de kans groot dat Google hiervoor een straf uitdeelt door de pagina lager te ranken.

3. Actualiteit
Denk niet klaar te zijn zodra alle categorie- en productpagina's zijn gevuld met unieke content. Publiceer regelmatig, minimaal een keer per maand, de laatste nieuwsfeitjes op een eigen blog of nieuwssectie zoals hieronder.



Kunstvoorinhuis.nl heeft deze drie onderdelen dik in orde. Voornamelijk door de uitgebreide teksten op de categorie- en productpagina's. Daarnaast publiceert de shop regelmatige actuele berichten.

Autoriteit
Het laatste punt, maar zeker niet onbelangrijk, is de autoriteit van de site. In de regel is de autoriteit van een site van groot belang wanneer de concurrentie hoog is. Dit kan het verschil maken of de site in de top drie staat of helemaal niet voorkomt op de eerste pagina van Google. Veel externe links die zijn geplaatst op relevante sites verhogen de autoriteit en daarmee ook de kans om hoger te ranken in de zoekresultaten van Google. In het geval van Kunstvoorinhuis.nl zijn er ruim driehonderd links die van diverse sites verwijzen naar Kunstvoorinhuis.nl. Hierbij is de relevantie belangrijk: zorg dat de links op sites in lijn liggen met wat de webshop verkoopt. Mooi voorbeeld is Kunst.startpagina.nl. Om een beeld te krijgen wie naar de site linkt, kunt u Open Site Explorer raadplegen via Opensiteexplorer.org.

Het aantal relevante links van Kunstvoorinhuis.nl toont aan dat een hoge autoriteit leidt tot uitstekende posities binnen de zoekresultaten in Google.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________

Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2012.