Twinkle | Digital Commerce

Databaseverrijking en online klantenwerving

2017-05-27
180101
  • 2:17

Hoe vergroot je als e-commerce organisatie je omzet uit marketingacties en hoe verbeter je de dialoog met de klant? In de serie ‘Webwinkelier in beeld’ delen e-commerce organisaties hun aanpak. Deze aflevering: Actiepagina.nl over de inzet van databaseverrijking en online klantenwerving.

Tekst: Michael Linthorst

Een database is het grootste goed voor webwinkeliers en marketeers die online actief zijn. Hierin staan al je producten, potentiële klanten, nieuwsbriefabonnees en dergelijke opgeslagen. Het is dan ook belangrijk dat de verrijking van die database en het werven van nieuwe klanten goed verloopt. Actiepagina.nl, opgericht in 2005, weet precies hoe zij klanten werven en hun database daarbij verrijken. ‘Als klanten enkel algemene informatie willen geven, is dat prima. Maar we maken ook duidelijk wat het nut is van het aangeven van specifieke informatie zoals voorkeuren en interesses. Dat draagt bij aan meer gerichte en relevante communicatie’, aldus Bart van Engeland, directeur van Actiepagina.nl.

Frequentie en tijdstip
Databaseverrijking houdt in dat je relevante data verzamelt ter aanvulling van je gebruikersprofielen. Daaronder valt ook het indelen van die profielen in specifieke segmenten. Dat helpt Actiepagina.nl in het gericht communiceren en inzetten van bijvoorbeeld event driven e-mailcampagnes. ‘Het is belangrijk dat we hierbij de klant ook duidelijk maken dat hij zelf controle heeft over de gegevens die wij opslaan en gebruiken. Hoe meer data ze delen, hoe relevanter de aanbiedingen zijn die ze krijgen toegestuurd.’ Actiepagina.nl test ook met frequentie en tijdstip van verzending. De behaalde resultaten worden op hun beurt weer verwerkt in de database. ‘We willen die frequentie opschroeven naar een dagelijkse verzending. Met de optie dat klanten kiezen op welk tijdstip en met welke frequentie ze specifieke aanbiedingen ontvangen.’

Dynamisch proces
Voor een website als Actiepagina.nl is het werven van nieuwe abonnees en klanten dagelijkse kost. Daarbij worden verschillende kanalen ingezet zoals de website, nieuwsbrief maar ook social media in de vorm van een eigen Facebook-pagina. ‘Die laatste gebruiken we vooral om de populaire acties te delen met ons netwerk. Maar we verwijzen altijd terug naar de website en de nieuwsbrief. Het is een dynamisch proces. Onze nieuwsbrief wordt automatisch gevuld met content. Wij zien zelf in onze websitestatistieken welke acties er het meest zijn bekeken. Op basis van die populariteit wordt de nieuwsbrief automatisch gevuld met juiste en populaire content relevant voor onze abonnees.’

--------------------
Bart van Engeland, directeur van Actiepagina.nl:
‘Zorg dat je van tevoren altijd alle bottlenecks wegwerkt. Test niet alleen tijdstip van verzending maar ook
usability en design met behulp van split-run tests. Leg je campagnes eens voor aan een klein panel en laat ze erop schieten. Sta daarbij open voor opbouwende kritiek. Je haalt hier meer resultaten uit dan je denkt.’
--------------------

Michael Linthorst is managing partner bij Copernica bv.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2012.