Twinkle | Digital Commerce

7 tips voor effectieve landingspagina’s

2017-05-27
180101
  • 3:08

Het creëren van een goede landingspagina is een cruciale stap in de conversiefunnel. Maar hoe maakt u een goede landingspagina? Searchenginewatch.com geeft zeven tips.



1. Duidelijke call-to-action
Bij het uitvoeren van een marketingcampagne is het uiteindelijke doel om prospects te converteren naar klanten. Het aansturen van prospects naar een landingspagina is vaak een tussenstap in de richting van dit einddoel. Landingspagina’s moeten daarom zo ontworpen zijn dat een potentiële klant wordt gestimuleerd om actie te ondernemen. Plaats daarom het product of de dienst (dus de reden waarom een prospect op uw landingspagina terechtkomt) plus de bijbehorende call-to-action afzonderlijk ten opzichte van de overige content op de pagina, zodat het opvalt. Maak hierbij gebruik van witruimtes, kaders, lijnen en dergelijke, zodat voor de bezoeker direct duidelijk is waar hij zich op moet focussen. Zorg er ook voor dat het precies duidelijk is wat er gebeurt als iemand ingaat op een call-to-action, dus wat kan hij verwachten als hij een formulier invult of klikt op een bepaalde link?

2. Intentie en verwachting
Een bezoeker komt ergens vandaan en een verwachting is al aanwezig voordat hij op uw pagina landt. Zo kan hij voorbeeld binnenkomen via een pay-per-click advertentie, een blogposting van een derde partij of een vergelijkingssite. Zorg dat u inzicht heeft in de context van waaruit de bezoeker is gekomen. Het is van cruciaal belang om de content van uw landingspagina af te stemmen op zijn intentie en verwachtingen.

3. Simpel en kort
Hou het eenvoudig. Het doel is om eventuele afleiding te beperken:

  • gebruik geen breed scala aan lettertypes, -kleuren en -groottes op uw pagina
  • haal afbeeldingen en interactieve rich-media content weg, tenzij het direct uw conversiedoel ondersteunt en het duidelijk een goede manier is om informatie over te brengen

Mensen lezen namelijk niet op het web. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat minder content op een landingspagina tot hogere conversiepercentages leidt. Hou het kort en krachtig door het gebruik van titels en opsommingen. Plaats niet een heel marketingpraatje; mensen lezen dat niet. Maak gebruik van links als een bezoeker geïnteresseerd is in gedetailleerde informatie.

4. Afbeeldingen
Afbeeldingen op landingspagina’s zijn handig om een visuele weergave te geven van het product of de dienst. Maar hou hierbij de volgende regels in acht:

  • Maak het beeld niet te groot om te voorkomen dat het de pagina domineert waardoor de content niet meer opvalt of zelfs wegvalt onder de vouw van de pagina.
  • Maak het niet te complex. Meerdere versies van hetzelfde product in verschillende kleuren zullen niet helpen. Hou het simpel en overzichtelijk.
  • Zorg voor de juiste resolutie van het beeld. Een grillige afbeelding zal de gepercipieerde kwaliteit van de pagina verminderen terwijl een grote afbeelding de paginalaadtijd vertraagt.
  • Maak gebruik van onderschriften. Na koppen zijn onderschriften namelijk de meest gelezen stukken tekst.

5. Vertrouwen
Mensen willen een bepaalde affiniteit bij een product of dienst voelen. Door het overbrengen van erkenning of good will kunt u zorgen dat hun wens om het product of de dienst aan te schaffen wordt versterkt. Doe ook alles wat mogelijk is om eventuele bezorgdheid bij uw bezoekers weg te nemen, door bijvoorbeeld het gebruik van safe shopping seals, het plaatsen van logo’s van brancheverenigingen, afbeeldingen van toegestane betaalmethodes en ‘geld terug garanties’. Het zijn allemaal manieren om uw bezoekers het gevoel te geven dat het uitvoeren van een transactie bij u veilig en betrouwbaar is.

6. Social sharing
Social media buzz leidt meer verkeer naar de pagina, valideert uw geloofwaardigheid en heeft de potentie om uw website hoger te laten ranken in zoekmachines. Maak social sharing van een landingspagina eenvoudig. Plaats populaire social media-buttons boven de vouw van de pagina.

7. Testen
Er zijn veel elementen van een landingspagina die kunnen worden getest, zoals het gebruik van een demo, het aantal plus de lengte van bullet points, tone-of-voice en lengte van de content en ga zo maar door. De sleutel naar een continue verbetering van een landingspagina ligt in zo veel mogelijk testen, testen en nog eens  testen. En vervolgens natuurlijk de beste methode toe te passen.

Bron: Searchenginewatch.com