Twinkle | Digital Commerce

Gratis verzending: hoe gaat u deze uitdaging aan?

2017-11-11
180101
  • 2:46

De hoogte van de bezorgkosten is voor de consument een belangrijke factor om wel of niet tot een online aankoop over te gaan. Bij voorkeur wil hij immers zo min mogelijk bijdragen, zo schrijft Dave Fazekas in een artikel op Multichannelmerchant.com.

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat de vraag om (mee)betaling van verzendkosten de meest voorkomende reden is (44 procent) voor het achterlaten van een gevuld winkelwagentje, terwijl 6 procent zijn bestelling niet afmaakt omdat hij de bezorgtermijn te lang vindt.

Strategieën
Om de consument voor zich te winnen, bieden steeds meer webwinkeliers gratis bezorging aan; met name tijdens het cruciale holiday season. Zo worden er volgens comScore in deze periode bij 40 procent van de e-commerce transacties geen bezorgkosten doorberekend. Maar hoe kun je als e-commerce partij gratis verzending aanbieden én tegelijkertijd ook winstgevend blijven, de kosten reduceren en een uitstekende klantenservice bieden?

Volgens Fazekas, de auteur van het artikel, is er geen ‘one size fits all’ strategie, waarmee webwinkeliers deze uitdaging kunnen tackelen. Er zijn volgens hem heel veel elementen die hierbij essentieel zijn, denk aan: de supply chain, geschikte verpakkingen en de juiste logistieke partners. Maar buiten de operationele back-end elementen die moeten worden aangepakt, zijn er ook andere mogelijkheden die webwinkeliers kunnen overwegen om de klant tegemoet te komen op het gebied van gratis bezorging. Hieronder vindt u vier tips:

1. Jaarlijkse bijdrage
Webwinkeliers kunnen gratis bezorging bieden aan consumenten die bijvoorbeeld een jaarlijkse bijdrage betalen. Zo heeft Amazon.com een lidmaatschapprogramma (Amazon Prime) waarmee consumenten voor 79 dollar per jaar onbeperkt kunnen genieten van fast shippin , zoals gratis tweedaagse verzending of bezorging binnen een dag waarvoor normaal gesproken 3,99 dollar wordt doorberekend. Ook Barnes & Noble heeft ‘Unlimited Free Express Shipping’ geïntroduceerd voor zijn leden (25 dollar contributie per jaar) waarmee zij onbeperkt gebruik kunnen maken van gratis bezorging op bestellingen die online zijn geplaatst of in een fysieke winkel en thuis worden afgeleverd. Alle bestellingen van Barnes & Noble-leden worden automatisch opgewaardeerd naar Free Express Shipping en binnen drie werkdagen (of minder) thuisbezorgd, zonder bepalingen met minimum of maximum aankoopeisen.

2.Drempelbedrag verlagen
Webwinkeliers kunnen ook het minimum aankoopbedrag voor gratis bezorging verlagen. Zo maakten veel webwinkeliers gebruik van een formule waarbij het bedrag van de ordergrootte en de bijbehorende winstmarge werden berekend om de kosten van de bezorging te kunnen dekken. In veel gevallen weten trouwe klanten exact wat het drempelbedrag is. Bestaande klanten hebben daardoor direct in de gaten als het dit bedrag wordt verlaagd en zullen dit enorm waarderen.

3. Gratis verzending naar winkel
Multichannel spelers kunnen gratis verzending aanbieden naar hun winkel. Ketens als Sears, en Wal-Mart proberen een concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van pure players door gratis verzending naar de winkel aan te bieden of andere vormen van in-store pickup van weborders mogelijk te maken. Deze strategie kan daarbij ook van positieve invloed zijn op de verkoop in de fysieke winkel, doordat afhalers mogelijkerwijs nog extra producten kopen.

4.Vroegtijdig vermelden
Wellicht een open deur, maar toch gebeurt het nog vaak: consumenten hebben hun winkelwagentje volgegooid, alle benodigde gegevens ingevoerd en als zij uiteindelijk de betaling willen voltooien, zien zij dat er nog een bepaald bedrag voor de verzending bijkomt. Consumenten zijn eerder bereid om 15 euro bezorgkosten te betalen als dit aan het begin van het aankoopproces bekend is, dan dat er net voor het voltooien van de betaling nog 10 euro extra wordt doorberekend.

Bron: Multichannelmerchant.com