Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Luisterrijk.nl?

2017-05-27
180101
  • 1:56

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar alleen data verzamelen en rapporten schuiven, draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: Luisterrijk.nl.

Sinds drie jaar maakt Luisterrijk, de downloadshop voor luisterboeken, gebruik van Google Analytics om het siteverkeer inzichtelijk te maken. Daarvoor werd gebruikgemaakt van AWStats. Belangrijkste doelen voor webanalytics zijn volgens medeoprichter Huub van de Pol site- en campagneoptimalisatie. Luisterrijk.nl trekt maandelijks 28.000 bezoekers.

De analyse
Naast de veelgebruikte analyticsrapporten als aantallen bezoekers en conversie is Luisterrijk met name geïnteresseerd in de browsermogelijkheden van de bezoeker. Van de Pol: ‘Het te downloaden luisterboek is gecomprimeerd in een zogeheten zip-bestand en is al snel een paar honderd mb groot. Dat is voor de gemiddelde Nederlandse consument geen probleem. Voor het groeiende aantal buitenlandse klanten ligt dat anders. Door de downloadsnelheden inzichtelijk te maken, kunnen wij beslissen om een luisterboek in verschillende downloads aan te bieden, zodat de klant alvast het eerste hoofdstuk kan beluisteren en daarna het volgende hoofdstuk kan downloaden. Daarnaast monitoren wij welk platform de klant gebruikt. Zip-bestanden worden namelijk niet bij alle mobiele platforms ondersteund.’

De verbeteringen
Dankzij webanalytics is de sitestructuur van Luisterrijk verbeterd. ‘Voorheen had het categoriemenu een in onze ogen logische indeling’, zegt Van de Pol. ‘Maar uit de statistieken bleek het tegendeel. Nu staan deze menu-items in alfabetische volgorde. Door de groei van het assortiment van driehonderd naar twaalfhonderd titels zijn ook de categoriepagina’s doorbladerbaar gemaakt. Door deze usability-punten aan te pakken, is de bounce rate gedaald, het aantal pagina’s per bezoeker toegenomen van 3,9 naar 6 en de gemiddelde bezoekduur gestegen van drie naar ruim vier minuten.’ Verder heeft analytics volgens Van de Pol enorm bijgedragen aan zoekmachineoptimalisatie. Kwam een paar jaar geleden 20 procent van de bezoekers vanuit Google organisch, tegenwoordig ligt dat percentage op 67 procent.

De lessen
Luisterrijk heeft AWStats en Google Analytics een periode parallel gebruikt. ‘Dan vallen de verschillen in cijfers meteen op. Zo leer je hoe Google Analytics tot de metingen komt. Verder kwamen we tot de ontdekking dat Google Analytics niet werkte op bepaalde pagina’s en subdomeinen omdat de trackingscode daar niet was geplaatst.’ Volgens Van de Pol is het gebruik van webanalytics alleen niet voldoende. ‘De kracht zit in de combinatie van enquêtes, gegevens uit het crm- en productsysteem met webanalytics.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2011.