Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken WatchXL

2017-05-27
180101
  • 3:13

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor één van de aanmeldingen: Watchxl.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

WatchXL is een online horlogewinkel met diverse merken zoals TW Steel en Tutti Milano. Als je de interesse voor horloges door het jaar heen bekijkt in Google Insights for Search, zie je dat dit richting het einde van het jaar toeneemt. Een goed moment dus om de website door te lichten.

Zoektocht
De zoektocht naar een horloge op deze website begint bij het merk. Als je kiest voor het merk TW Steel, krijg je vervolgens een selectie van 184 verschillende modellen te zien. Als bezoeker is het mogelijk deze selectie te verfijnen aan de hand van de volgende criteria: breedte van de band, wel of geen chronograaf, kleur van de wijzerplaat, soort, merk, type uurwerk, prijs, band, subtype, waterdicht tot…, oftewel: er is meer dan genoeg keuze.

Dubbele content
Bij het verfijnen van de selectie verandert het adres van de pagina. Zo is het mogelijk om nog een keer te kiezen voor merk, in dit geval TW Steel. Het adres verandert dan in: http://www.watchxl.nl/horloges/tw-steel.html?manufacturer=14 Maar op de pagina zelf verandert er niets. Twee identieke pagina’s zijn daardoor te bereiken op twee verschillende adressen: Het origineel: http://www.watchxl.nl/horloges/tw-steel.html En: http://www.watchxl.nl/horloges/tw-steel.html?manufacturer=14

Elk adres op een website ontvangt van Google een bepaalde autoriteit op een onderwerp. Beter bekend als de page rank van een pagina. Voor het merk TW Steel is de autoriteit verdeeld over twee verschillende adressen. Jammer, want in theorie zou het originele adres twee keer zoveel autoriteit kunnen hebben en daarmee een hogere autoriteit dan de concurrentie in zoekmachines. Dit probleem heet duplicate content, oftewel dubbele content. Een probleem dat bij veel websites voorkomt.

Meer dubbele content
Het probleem bij WatchXL is nog groter. Want verfijn je de selectie verder, dan krijg je niet altijd unieke resultaten. Na een selectie van herenhorloges, krijg je een vrijwel identieke pagina. En elk horloge met een band van 24 mm heeft ook een zwart uurwerk. Er zijn talloze adressen te creëren met vrijwel identieke inhoud. Daarnaast blijft de tekst, kop en titel van de pagina ook altijd gelijk.

Nadelen:

• niet altijd een prettige ervaring voor bezoekers

• zoekmachines zien heel veel pagina’s met vrijwel identieke inhoud

• de autoriteit van de website wordt onnodig verspreid

Oplossing
Een eventuele oplossing is het toevoegen van een canonical tag. Met de canonical tag is het mogelijk om een zoekmachine te vertellen wat het originele adres is van een pagina. Zo geeft een canonical tag aan dat de pagina http://www.watchxl.nl/horloges/tw-steel.html?manufacturer=14 gelijk is aan http://www.watchxl.nl/horloges/tw-steel.html. Een andere mogelijke oplossing is het toevoegen van de NOINDEX-code. Deze code geeft aan dat een zoekmachine de pagina niet hoeft op te nemen in de index en zoekresultaten. Met zowel het toevoegen van een canonical tag of NOINDEX-code gaat er wel autoriteit verloren. Google neemt de pagina’s niet op in de index, maar volgt wel gewoon de links naar die pagina’s.

Criteria beperken
Welke criteria worden er veel gebruikt? Welke nooit? Gebruik de informatie uit je analyticspakket om dit te onderzoeken en beperk de selectiecriteria. Laat criteria die geen unieke resultaten tonen weg. Heeft elk horloge een zwarte wijzerplaat? Geef de bezoeker dan ook niet de mogelijkheid om de resultaten hier verder op te verfijnen. Maken bezoekers veel gebruik van de mogelijkheid om te filteren op het type uurwerk? Geef deze pagina dan ook een unieke tekst, titel en kop; gericht op het type uurwerk in combinatie met merk. Zo krijg je bijvoorbeeld een pagina met als onderwerp: ‘TW Steel met automatisch uurwerk’.

Stappen voor WatchXL
Concreet zijn er voor WatchXL de volgende stappen te ondernemen:

1. laat overbodige criteria weg

2. gebruik analyticsdata om de belangrijkste criteria te onderzoeken per merk

3. optimaliseer de pagina’s met de criteria die het meest worden gebruikt

4. implementeer de canonical tag
 
Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley. Meer tips van de SEO-dokters vindt u op Twitter.