Hoe vergroot je als e-commerce organisatie je omzet uit marketingacties en hoe verbeter je de dialoog met de klant? In de serie ‘Webwin- kelier in beeld’ delen e-commerce organisaties hun aanpak. Deze aflevering: Fooshz.com over het belang van de verzendreputatie van e-mailmarketingcampagnes.
Tekst: Copernica bv
Het opbouwen en onderhouden van een goede verzendreputatie is van cruciaal belang voor een webwinkel. ‘Dat is een continu proces. Er zijn allerlei technische zaken die je standaard op orde moet hebben. Dat is ook de uitdaging waar we volgens mij nu met z’n allen voor staan’, aldus Marieke Zijlstra, eigenaar van Fooshz.com. Fooshz is een opkomende webwinkel in schoenen, in 2010 opgestart door Zijlstra. De webwinkel onderscheidt zich door zich te richten op het hogere klantsegment en de bezoekers nauw te betrekken bij de collectie.
Reputatie
Als e-mailverzender krijgt u een e-mailreputatie toegewezen. Die score bepaalt of u als legitieme verzender wordt behandeld. Een goede reputatie leidt tot een goede deliverability. Dat zorgt ervoor dat uw e-mails daadwerkelijk de inbox van uw relatie bereiken. ‘Wij hebben onder andere de identificatie key (DKIM) geïmplementeerd. Maar ook alle andere technische kenmerken zoals SPF en SenderID, die aangeven dat wij echt de verzendende partij zijn. Dat is wat mij betreft een soort basis. Vooral de grotere e-mailcliënts en spamfilters selecteren hierop en je wil juist niet in die spambox belanden’, vertelt Zijlstra. Fooshz maakt verder gebruik van verschillende checks voor een e-mailing de deur uitgaat. Zo kunnen zij met de marketingsoftware onder andere nagaan wat de spamgevoeligheid van hun e-mailings is.
Certificering
Verder is het erg belangrijk om goed om te gaan met je bounces en afmeldingen. Afmeldingen en foutmeldingen worden bij Fooshz automatisch verwerkt. ‘Dat hebben we gelijk ingesteld om maar te zorgen dat we dat niet vergeten. Deze meldingen wil je er gewoon uithalen. Zo blijft je database schoon en je hebt ook een hoger percentage bereik.’ Fooshz is ook bezig met het verkrijgen van een Return Path certificering. Hiermee komen zij op ‘s werelds grootste white list met een verbeterde toegang tot meer dan 1,8 miljard inboxen. ‘Het geeft een streepje voor. Maar ik zie dat ook als basis. Een formaliteit die je doorloopt om ervoor te zorgen dat alles goed staat. En vanaf daar kun je weer gaan focussen op de inhoud van je e-mailings. Dat is voor ons de volgende stap in het verbeteren van onze verzendreputatie’, concludeert Zijlstra.
--------------------
Advies van Marieke Zijlstra, eigenaar Fooshz.com
‘Hou de verzendreputatie van je e-mailings continu in de gaten. Zorg dat deze alleen maar groeit en geen schade oploopt doordat jij een keer - door een domme fout - in de spambox terechtkomt. Dat is ook niet iets wat je even hebt geregeld. Je moet die goede reputatie verdienen en altijd op blijven letten.’
--------------------
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2011.
Emailmarketing is een apart vak en de kracht hiervan wordt vaak onderschat door veel webwinkeliers. Er zijn mooie tools op de markt die je hiermee kunnen helpen zoals Aweber
Tip voor Michael Heering, de presentator.
Stop met je bevestigingswoordjes terwijl de ondervraagde aan het woord is.
Uitermate irritant.
email marketing is inderdaad niet alleen ff een mailt uitsturen. Er zit meer achter en vraagt ook de benodigde kennis en inspanning.
Zeer nuttig om in beeld te blijven van je klanten