Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Truus.nl?

2017-05-27
180101

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar alleen data verzamelen en rapporten schuiven, draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen van e-commerce organisaties dankzij de statistieken. Deze aflevering: Truus.nl.

Tekst: Mark Verduijn


De webwinkel voor huishoudelijke en verzorgingsproducten Truus.nl is nu zo’n zes maanden live. In maart 2011 zijn ze gestart met hun marketingcampagnes en toen trok de webwinkel ongeveer zestigduizend unieke bezoekers, een maand later lag dat aantal op negentigduizend. Site-, marketing- en conversieoptimalisatie zijn volgens oprichter en managing director Christian van Someren de redenen om gebruik te maken van de analyticstools ClickView en Google Analytics.

De analyse
Om de gelijkenis met een fysieke winkel te versterken, worden producten op Truus.nl weergegeven in schappen. Van daaruit kan de bezoeker doorklikken naar de productdetailpagina. Van Someren: ‘Dankzij analytics en gesprekken met klanten ontdekten we dat een doorklik naar de detailpagina door een deel van de bezoekers als een onnodige stap werd ervaren. De bezoekers willen vanuit de overzichtspagina rechtstreek een product in het winkelmandje kunnen leggen. Achtergrondinformatie bij commodities, waaruit ons assortiment bestaat, vinden deze mensen overbodig.’ Een andere belangrijke analyse die Truus.nl maakte, is de ROI op marketingcampagnes. Daaruit bleek dat de conversie vanuit Google AdWords achterbleef bij andere verkeersbronnen.

De verbeteringen
De prestaties van AdWords waren volgens Van Someren zelfs zo slecht, dat het een tijdje is stilgezet zodat verbeteringen konden worden aangebracht. ‘Uit de analyse kwam naar voren dat de AdWords landingpages - de weergave van een interne zoekopdracht - onvoldoende duidelijkheid boden aan de bezoeker. Zo was het onduidelijk of hij zich bevond op een website van een fabrikant en wat de bezoeker op de site kan doen.’ Met een paar wijzigingen wist Truus.nl dit te verbeteren. Zo is er boven aan de pagina een zogeheten tagline toegevoegd - een paar woorden die concreet maken wat een site een bezoeker te bieden heeft. Daarnaast zijn op alle landingpagina’s de unique selling points (usp’s) van Truus.nl geplaatst. ‘De conversie op het verkeer vanuit Google AdWords is sindsdien ruim verdrievoudigd.’

De lessen
Een grote eyeopener voor Van Someren is het verschil in bezoekersgedrag. Een sprekend voorbeeld daarvan is het online winkelgedrag van zwangere vrouwen en jonge moeders. ‘Zwangere vrouwen blijven langer op de website, maar bestellen verhoudingsgewijs minder. Terwijl jonge moeders de site korter bezoeken, maar wel vaker bestellen. Op dat gedrag moet je slim inspelen.'

Mark Verduijn publiceert in vakbladen over e-commerce en internetmarketing. Daarnaast is hij online conversie copywriter.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011. In Twinkle 7 die komende week verschijnt, staat een uitgebreid interview met Christian van Someren, directeur van Truus.nl.