Twinkle | Digital Commerce

Tips voor invulling ‘About us-pagina’

2017-05-27
180101
  • 2:54

De pagina ‘Over ons’ is vaak het meest verwaarloosde deel van een website, als deze pagina überhaupt al aanwezig is. Bryan Eisenberg, bewierookt keynote speaker op de Global E-commerce Summit, geeft een aantal bruikbare tips. U vindt ze hieronder.

Als merk of bedrijf wil je dat consumenten je leuk vinden en je waarden delen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar als je niet met hen in contact komt op een human level met een human voice? De grootste fout die je op dit vlak kunt maken is het niet hebben van een ‘Over ons-pagina’. Of een ander klassiek geval: door wel een dergelijke pagina aan te bieden maar deze niet in te richten, zoals bij de Huffington Post.



Tips
Hieronder vindt u een aantal richtlijnen voor het opstellen van een Over ons-pagina op uw site:

1. Vertel wie u bent, niet wat u doet
Als het goed is vertelt de rest van de website al wat u kunt betekenen voor klanten en waarom ze bij u zouden moeten kopen. Dus hou niet te veel een sales pitch op uw ‘About us page’, maar vertel wie u bent en waar uw bedrijf voor staat. Laat uw passie zien.

2. Zet uw personeel in de schijnwerpers

  • Laat zien dat er een echte organisatie achter uw site zit
  • Belicht de expertise van uw organisatie
  • Laat zien dat er eerlijke en betrouwbare mensen achter uw site zitten

Heeft u uw mensen nog niet op uw pagina met bedrijfsinformatie staan? Vergelijk dan even deze pagina (zonder personeel) met deze pagina (met personeel). Met welke van de twee zou u eerder zaken doen?

3. Cultuur, waarden en persoonlijkheid vinden consumenten belangrijk
Een groot deel van de ‘About us-pagina’s’ zijn saai en stijf, terwijl bedrijven in advertenties vaak heel creatief kunnen zijn. En dat terwijl de ‘Over ons-pagina’ een hele goede plek is om bijvoorbeeld een video van uw team te plaatsen. Bekijk voorbeelden van video’s van CEO’s van grote bedrijven als ING Direct tot aan midden- en kleinbedrijven als Spence Diamonds.

Hoe bepaalt u de toon van deze pagina? Denk hierbij aan de volgende opmerkingen:

  • Wat is de algemene houding die uw bedrijf heeft ten opzichte van de industrie/markt?
  • Als uw bedrijf een echt persoon zou zijn, wie zou het dan zijn?
  • Is er een favoriete quote die u of uw medewerkers binnen het bedrijf vaak gebruiken?
  • Komen er bepaalde woorden of zinnen herhaaldelijk terug in de dagelijkse conversaties, verkoopgesprekken, blogs etc.?
  • Gebruik de woorden die uw klanten ook gebruiken in bijvoorbeeld chatlogs, e-mails, telefoongesprekken, interne zoekmachines etc.
  • Zorg er wel voor dat uw tone of voice op de ‘About us-pagina’ gelijk is aan de rest van de site. Uiteraard kunt u wel iets persoonlijker en gepassioneerder zijn, maar de algemene schrijfstijl moet wel terug te vinden zijn.

4. Size doesn’t matter to everyone
Maak het bedrijf niet groter dan dat het is, dus overdrijf niet. Jason Fried, CEO van 37signals, legt uit waarom niet:

  • veel mensen werken liever met kleinere bedrijven
  • kleinere bedrijven zijn veelal flexibeler
  • kleinere bedrijven zijn vaak intiemer
  • kleinere bedrijven zijn vaak innovatiever
  • veel kleine of nieuwe bedrijven kunnen de zwakke punten van grote concurrenten invullen, wat voor consumenten weer voordelen kan opleveren

5. Entertainment
Maak de pagina aantrekkelijk door gebruik te maken van leuke visuals of tools. Een voorbeeld hiervan is de pagina van McDonald’s. En bij bedrijven als de Brooks Group kunt u de teamleden zien, inclusief e-mailadres, telefoonnummer en een uitnodiging om met hen te linken via LinkedIn. Als uw medewerkers bijvoorbeeld boeken, whitepapers of blogs hebben geschreven, kunt u deze ook delen. Hetzelfde geldt voor Twitter- of Facebook-accounts.

Bron: Bryaneisenberg.com