Twinkle | Digital Commerce

9 tips voor het verbeteren van het conversiepercentage

2017-11-09
180101

Het verbeteren van het conversiepercentage kan relatief eenvoudig zijn. Mariusz Cieply geeft in een blogpost op Businessinsider.com negen manieren om een webshop te optimaliseren en zo de kans op conversie te vergroten.


1. Maak het makkelijk voor shoppers
Een doolhof van pagina’s, het lastig vinden van prijzen, rommelige lay-out, een omslachtige kassa… Allemaal redenen voor online shoppers om een webshop te verlaten. Kortom, hoe moeilijker u uw webshop maakt, hoe groter de kans dat minder mensen bij u zullen kopen.

Ontwerp uw webshop met niet meer pagina’s dan nodig, zorg dat uw actieknoppen 100 procent duidelijk zijn, zet tooltips in om klanten te helpen en maak uw betaalproces zo snel en makkelijk mogelijk (bij voorkeur op één pagina). Hoe sneller klanten een transactie kunnen doen, hoe hoger uw conversie zal zijn.

2. Laat zien wat populair is
Monitor voortdurend zoekopdrachten, zowel op uw site als zoekmachineverwijzingen, zodat u kunt zien waar mensen het meest naar op zoek zijn. En zorg er dan voor dat u deze items of informatie prominent op uw website plaatst.

3. Haal shoppers over als ze aarzelen
De beste manier om het aantal winkelwagenverlaters te reduceren is om consumenten over te halen op het moment van aarzeling. Is een bezoeker drie minuten op een productpagina? Is hij in het betaalproces lang bij het bezorggedeelte? Op zo’n moment kunt u bijvoorbeeld proactief een gesprek met de klant starten door middel van een online chat. Vraag of u de klant kunt helpen – dat is waarschijnlijk precies het moment dat hij deze hulp het hardst kan gebruiken.

4. Wees zo persoonlijk mogelijk
Bij het uitnodigen van een shopper om te chatten, zijn er bepaalde bewezen strategieën die de kans op succes vergroten. In grote lijnen komen deze strategieën allemaal neer op het zo persoonlijk en relevant mogelijk zijn voor de shopper en het inspelen op zijn situatie op een bepaald moment. Als het mogelijk is, moet een chatuitnodiging bijvoorbeeld persoonlijk geadresseerd zijn. Het adresseren op naam verhoogt namelijk de kans op een conversatie aanzienlijk. Daarnaast moet de eerste vraag uiteraard zo relevant mogelijk zijn.

Een voorbeeld: stel een bezoeker browst naar schoenen of kwam in uw shop door via een zoekmachine te zoeken op schoenen, dan kan de chatuitnodiging als volgt zijn: 'Ik zie dat u op zoek bent naar schoenen. Kan ik u misschien hierbij helpen?' Of - indien hij bij de sectie hardloopschoenen kijkt: 'Wilt u misschien meer weten over onze hardloopschoenen?'

Tot slot, een chatuitnodiging waarbij de naam en een foto van de klantenservicemedewerker wordt getoond, verhoogt ook de kans op een gesprek. Shoppers vinden het immers fijn om te weten dat er een echt persoon achter het toetsenbord aan ‘de andere kant’ zit.

5. Wees altijd beschikbaar
Stel u loopt een fysieke winkel in en er is niemand aanwezig die u kan helpen. Waarschijnlijk verlaat u dan gefrustreerd de shop en bent u van plan niet meer terug te komen. Dit kan ook gebeuren bij online winkelen, met name wanneer een klant een specifieke vraag heeft en geen hulp kan vinden. Natuurlijk werkt het hebben van een goede lijst met FAQ’s (tips daarover hier) en duidelijke informatie over prijzen, bezorging en retourvoorwaarden ook om te zorgen dat klanten tevreden zijn. Maar het toevoegen van persoonlijke live support kan het verschil maken tussen een geweldige online ervaring of een ervaring die 'wel oké' is.

6. Onthoud dat internet nooit slaapt
Zeker als u internationaal verkoopt, moet u in gedachten houden dat internet nooit slaapt. Om als waardige speler mee te kunnen draaien in de global market, is het aan te raden dat er 24 uur per dag een medewerker beschikbaar is voor de klantenservice.

7. Experimenteer om te kunnen ontwikkelen
U zult nooit kunnen voorspellen welke veranderingen of strategieën een positief effect zullen hebben. Soms moet u gewoon dingen uitproberen om te achterhalen of iets werkt en leren van de ervaring.

Voer enkele A/B-testen uit op uw site. Vergelijk bijvoorbeeld twee verschillende landingspagina’s, chatberichten of verschillende lay-outs voor de betaalpagina. Meet de resultaten en update voortdurend uw website op basis van de uitkomsten en wat werkt voor uw klanten.

8. Luister en leer van uw klanten
Er zijn ontelbaar veel blogs en white papers met best practices voor e-commerce, maar er is geen beter onderzoek naar wat uw klanten willen dan via uw klanten zelf. Om hier achter te komen, kunt u bijvoorbeeld een feedbacksysteem implementeren waarmee u na een bestelling de klant kunt vragen wat u kunt doen om zijn ervaring te verbeteren. Specifieke vragen als ‘Bood onze zoekfunctie relevante resultaten?’ leveren vaak heldere reacties op.

Uiteraard hoeft u niet naar ieder commentaar te luisteren, maar als er een terugkerende klacht is, geef deze dan hoge prioriteit om het te verhelpen.

9. Bied een uitstekende klantenservice
Een goede klantenservice is de sleutel tot conversieverhoging. Alle aspecten van uw website en winkelproces moeten worden gebouwd met de behoeften van de klant in het achterhoofd. Als u live chat, telefonisch of e-mail support biedt, onthoud dan dat de kwaliteit en het tijdstip van elke respons telt. Beantwoord niet alleen vragen. Dit is uw kans om een adviseur voor uw klanten te zijn en zo een meerwaarde te kunnen bieden.

Bron: Businessinsider.com