Twinkle | Digital Commerce

Mag u adverteren met andermans merk?

2017-05-27
900748
  • 2:01

Wat nu als u gewoon netjes de echte merkproducten wilt verkopen? Dat mag. Grijze import van buiten de EU ligt gevoelig, maar wat de merkhouder op de Europese markt brengt, mag u doorverkopen zonder dat daar verder toestemming voor nodig is.

Het merkrecht is ‘uitgeput’ zoals dat heet. En als u die producten mag verkopen, dan mag u ook reclame maken met de merknaam.

Tekst: Steven Ras

Het bedrijf Primakabin verkocht tweedehands mobiele cabines die oorspronkelijk door het bedrijf Portakabin op de markt waren gebracht. In eerste instantie had de advertentie als titel ‘gebruikte portakabins’, met - inderdaad - een kleine letter. Door op die manier een merknaam te gebruiken, zou het bedrijf de indruk kunnen wekken dat ‘portakabin’ een algemeen beschrijvend woord is voor mobiele bouwsystemen. Dat mag dus niet. Vervolgens paste Primakabin de advertentie dan ook netjes aan naar ‘gebruikte Portakabin units’. En dat was ook precies wat er te koop werd aangeboden als iemand op die advertentie klikte. Dat Primakabin ook andere cabines verkocht, was niet erg. Zolang de bezoeker maar duidelijk zag welke units van Portakabin waren en welke van andere leveranciers.

Concurrerende producten
Een verkoper van Yonex badmintonproducten ging nog verder: hij had Yonexbadminton.nl geregistreerd en verkocht daar Yonex-producten die hij in Duitsland had gekocht. Adverteren met die site mocht, zolang hij er maar geen concurrerende badmintonproducten zou verkopen. Yonex had al de domeinnaam Yonex.nl en kon dus niet met het argument van hierboven komen dat zij als merkhouder het grootste belang bij Yonexbadminton.nl hadden. Zorg er dus voor dat als u merknamen gebruikt, u ze ook echt als merknaam presenteert. Gebruik de juiste spelling en bouw de tekst zo op dat het duidelijk is dat het om merknamen gaat. Dus geen ‘gebruikte portakabins’ maar ‘gebruikte Portakabin units’. Koppel de advertentie aan een landingspagina voor de merkproducten, met zo min mogelijk aandacht voor concurrerende producten. Consumenten met een merknaam naar een site lokken waar iets anders wordt verkocht, is vrijwel altijd in strijd met het merkrecht. 

____________________

Stel uw vraag
Steven Ras is ICT-jurist bij ICTRecht. In deze rubriek gaat hij in op de juridische aspecten van webwinkels. Daarbij hebben de lezers de mogelijkheid om per e-mail vragen te stellen. Stel een vraag aan Steven Ras via s.ras@ictrecht.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2011.

NB: Lees ook de blog-posting van Steven Ras’ collega Sara Biersteker, over het gebruik van andermans merknaam in een domeinnaam.