Twinkle | Digital Commerce

Wat verwachten consumenten van mobiele sites?

2017-10-05
180101
  • 3:03

Uit de mCommerce Benchmark van eDigital Research blijkt dat de tevredenheid onder gebruikers over mobiele sites steeds meer toeneemt. Het onderzoek geeft verder enkele nuttige inzichten in de verwachtingen van gebruikers omtrent mobiele sites. Hieronder leest u een kleine opsomming.

Homepage
Uit het onderzoek komt naar voren dat gebruikers eenvoud op de homepage willen, maar het moet nog wel steeds het merk portretteren. Zo werd de mobiele site van John Lewis bekritiseerd doordat de homepage van deze site niet de beelden bevatte die gebruikers gewend waren op de gewone website van het bedrijf.

Andere sites zijn weer te ingewikkeld of verwarrend voor gebruikers. Zo scoorde de homepage van de mobiele site van Waitrose het laagst in deze categorie. Dit kwam doordat gebruikers het lastig vonden om op basis van de homepage te vertellen wat de site doet en wat het verkoopt.



Duidelijk
De beste homepage van een mobiele site uit het onderzoek was die van Interflora, dankzij een duidelijk navigatiemenu, gebruik van beelden en duidelijke branding:



Navigatie
Gebruikers verwachten op dezelfde manier te kunnen browsen en hetzelfde scala aan producten te kunnen kopen op een mobiele site zoals dat kan op de gewone site. Dit betekent dat de navigatie op een mobiele site goed moet werken. Asos werd als beste beoordeeld op navigatie doordat consumenten heel gemakkelijk producten kunnen selecteren op specifieke productcategorieën:



Sorteer- en filterfuncties
Als een breed scala aan producten wordt aangeboden, is het van belang dat er effectieve sorteer- en filterfuncties aanwezig zijn, zodat de gebruiker gemakkelijk het product kan vinden waarnaar hij op zoek is en hij niet door een enorm productassortiment hoeft te bladeren. Kijken we weer naar Asos:



Productpagina’s
Productpagina’s moeten voldoende details verschaffen zodat een gebruiker een weloverwogen beslissing kan maken voor het wel of niet kopen van een product. Echter is het hierbij wel van belang om de productpagina’s niet al te gedetailleerd te maken waardoor de pagina’s langzaam laden of moeilijk te scannen en te begrijpen zijn voor gebruikers. In deze categorie behaalde de mobiele site van M&S de meeste punten, op de voet gevolgd door Asos en Amazon. M&S scoorde met name hoog doordat de site een zeer vergelijkbare ervaring biedt ten opzichte van de algemene site. Zo kunnen gebruikers onder meer verschillende productfoto’s bekijken:



Informatie
Daarnaast is er op de mobiele site van M&S veel informatie over het product te vinden, maar ook details over bezorgkosten en -tijden, gebruikersreviews en dergelijke:



Winkelmandje
Het winkelmandje van Next werd als beste beoordeeld doordat klanten in het winkelwagentje alle informatie zien die ze nodig hebben, en eenvoudig items kunnen toevoegen en verwijderen. Een belangrijke les is dus dat informatie en functies niet verloren mogen gaan bij het optimaliseren van een site voor de mobiele telefoon.



Kassa
Dat de betaalomgeving van een mobiele site goed wordt geoptimaliseerd is uiteraard van groot belang. Mobiele sites die op dit punt goed scoren zijn die van Amazon, M&S en Asos. Lagere scores vielen bij sites waarbij de kassa’s niet goed waren ontworpen voor het kleine scherm. Een andere ergernis lag bij geoptimaliseerde mobiele sites die geen transactionele mogelijkheden bieden, zoals Comet en Waitrose. Amazon daarentegen biedt een uitstekend voorbeeld van een mobiele kassa, met een simpel proces dat niet te veel informatie vraagt van gebruikers en met duidelijke vormen:



Conclusie
Een belangrijke conclusie die uit het onderzoek kan worden getrokken is dat een gebruiker dezelfde ervaringen en keuzes verwacht als op de normale website, zoals het verstrekken van productinformatie, meerdere foto’s en beoordelingen, informatie over verzendkosten, een helder betaalproces et cetera. Allemaal net zo eenvoudig en gemakkelijk, alleen een stuk kleiner.

Bron: Econsultancy.com