Twinkle | Digital Commerce

Tips voor inrichting winkelwagentje

2017-11-11
180101

Winkelmandjes (of winkelwagentjes) zijn een essentieel onderdeel van de customer journey tijdens het online-winkelen. Het zijn de toegangspoortjes voor bezoekers naar het betaalproces. Econsultancy.com geeft in een artikel best practices voor de inrichting ervan.

Retailers kunnen kiezen om bezoekers te voorzien van een breed scala aan informatie, links en andere potentiële afleiding in de checkout van een webshop, maar ze kunnen dit ook tot een minimum beperken om de focus puur op het afrekenen te houden.

Het winkelwagentje van de populaire Britse online-kledingverkoper Asos is een goed voorbeeld van een shopping basket die veel biedt, maar toch deze focus blijft houden. Daarom zullen in dit artikel de belangrijkste elementen (in willekeurige volgorde) van dit winkelwagentje worden uitgelicht.



Voorraad
Asos geeft duidelijke informatie aan of een artikel op voorraad is. De webshop gaat hierbij zelfs nog een stapje verder, door erbij te vermelden voor hoe lang het product is gereserveerd. Dit tackelt het probleem van bezoekers die terugkeren naar hun winkelmandje bij een vervolgbezoek om er dan achter te komen dat het product dat ze hadden toegevoegd niet meer op voorraad is



Call-to-action
De site laat weinig twijfel (lees: afleiding) over welke knop de klant in het winkelwagentje moet gebruiken. Daarnaast gebruikt Asos het woord ‘securely’ op de button, die van positieve invloed kan zijn op het doorklikpercentage doordat het een gevoel van vertrouwen en veiligheid geeft. Een alternatief zou kunnen zijn om ‘Checkout securely now’ te gebruiken, aangezien dit een meer accurate beschrijving geeft over de volgende stap.



Standaard bezorgkosten
Het is bij Asos direct duidelijk wat de standaard bezorgkosten zijn, dus bezoekers hoeven niet te wachten tot ze bij de betaalpagina zijn om te weten wat hiervoor wordt gerekend. Een goede zaak, want onduidelijkheid over de verzendkosten behoort tot een van de hoofdredenen waarom bezoekers hun winkelwagentje verlaten voor het afrekenen.



Duidelijke productdetails
Asos verstrekt precies de juiste hoeveelheid informatie om te zorgen dat de klant zeker weet dat hij de juiste maat, kleur en hoeveelheid heeft besteld.



Totale prijs
Door de bezorgkosten te communiceren in het winkelwagentje, maakt Asos precies duidelijk wat de bezoeker in totaal kwijt zal zijn.



Bezorgopties
Bij veel webshops is het niet mogelijk om in het winkelwagentje uit verschillende bezorgopties te kiezen. In plaats daarvan moet de klant vaak wachten tot hij bij de kassa is om de gewenste keus te maken. Asos maakt dit een stuk klantvriendelijker door de klant deze mogelijkheid al in de shopping basket te bieden. Hierdoor gaat de klant het betaalproces in, precies wetende wat hij moet betalen en welke leveringstermijn daar tegenover staat.



Alternatieve bezorgmogelijkheden
Door bezoekers via een dropdown-lijst te laten kiezen uit alternatieve bezorgmogelijkheden, worden zij aangemoedigd de meest geschikte bezorgoptie te kiezen (die wellicht meer winst voor de webwinkelier oplevert).



Gratis bezorging bij bepaalde besteding
Net als veel andere retailers, biedt Asos een gratis bezorgoptie indien de klant een bepaald bedrag in de webshop spendeert. Maar waar veel bedrijven falen door dit niet te promoten in het winkelwagentje, moedigt  Asos klanten aan om net iets meer uit te geven om zo gebruik te kunnen maken van gratis bezorging (zie ook de blog-posting van Nando van Essen over Asos' jaarabonnement op next day delivery).



Promoten van usp’s
Het promoten van gratis retourverzending tijdens het gehele aankoopproces ziet Asos als een van de belangrijkste proposities. Door dit te duidelijk naar voren te brengen, samen met andere primaire voordelen van het shoppen bij Asos, geeft de retailer voldoende redenen aan de bezoeker om naar de kassa te gaan en zijn bestelling te voltooien.



Veilig winkelen
Asos vult een zeer prominente plek aan de onderkant van het winkelmandje met een van de belangrijkste boodschappen over veilig winkelen. Belangrijk voor consumenten die voor het eerst bij Asos kopen, en nog meer van belang voor bezoekers die huiverig zijn voor het verstrekken van persoonlijke en betalingsgegevens via het web.



Account
Onder de titel op de startpagina maakt Asos gebruik van een klein, maar nuttig bericht voor terugkerende klanten om hen aan te moedigen zich aan te melden met hun account. Dit is met name belangrijk als je als webwinkel de winkelwageninhoud opslaat via het account, en niet door middel van een cookie.



Product verwijderen
Webwinkeliers moeten klanten de mogelijkheid bieden om producten uit hun winkelmandje te verwijderen maar deze functie moet natuurlijk niet opvallend in de shopping basket worden geplaatst. Zo gebruikt Asos bijvoorbeeld een kleine tekstlink die geen aandacht trekt, zodat bezoekers niet worden aangemoedigd om artikelen uit hun winkelmandje te halen.



Checkout-knop
Door het verstrekken van een checkout-button boven de winkelwageninhoud worden klanten, zodra ze het winkelwagentje bezoeken, door Asos aangemoedigd na te denken over afrekenen. Dit is met name belangrijk als retailers de klant op de productpagina houden na het toevoegen van een product. Als de klant dan naar zijn winkelwagentje gaat, weet je dat hij specifiek op een link heeft geklikt om hier te komen.



Betaalopties
Hoewel de meeste klanten de standaard online-betaalmethodes gebruiken, zal er toch een aantal bezoekers zijn dat wil betalen met een minder populaire betaaloptie. Door in de shopping basket aan te geven welke betaalmethodes worden geaccepteerd, zorgt Asos ervoor dat er geen shoppers gefrustreerd de betalingspagina verlaten zonder te hebben afgerekend.



Premier account
Asos maakt gebruik van het gebied onder het winkelwagentje om zowel voordelen voor elke bezoeker te promoten (gratis retourneren), als voordelen voor nieuwe klanten om hen over te halen een 'Premier' account te openen.



Bron: Econsultancy.com