Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Satellitecity.nl

2017-10-09
231101
  • 3:36

SEO-dokters Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan adviseren webwinkeliers in Twinkle over zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel leest u hun adviezen voor één van de aanmeldingen: Satellitecity.nl.

Tekst: Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Uniek
Vaak maken webwinkels gebruik van de productomschrijvingen die zij van hun fabrikanten krijgen aangeleverd. Zo ook is dat het geval bij Satellitecity.nl. De fabrikant heeft meestal meerdere doorverkopers die (online) opereren. Met als nadeel dat meerdere directe concurrenten dezelfde teksten op hun webwinkel hebben staan. Ook bij Satellitecity.nl zijn er al snel vijf directe concurrenten te vinden die exact dezelfde productomschrijving gebruiken. Juist unieke content is belangrijk voor het bereiken van hoge posities in de zoekmachines op relevante zoektermen die de doelgroep gebruikt.

Controleren
Het controleren of uw eigen webwinkel unieke content heeft of niet, is makkelijk te achterhalen. Pak een willekeurige zin van een productomschrijving. Zorg dat deze bestaat uit minimaal zes woorden. Doe een zoekopdracht naar de zin in de zoekmachine van Google. Er zijn nu twee mogelijkheden:
• optie 1: u krijgt alleen zoekresultaat van uw eigen webwinkel
• optie 2: u krijgt zoekresultaten met meerdere verschillende sites, waarbij de gezochte zin dik gedrukt staat in de zoekresultaten

Content creëren
Het belangrijkste is het herschrijven van de productteksten. Voeg daarnaast ook additionele content toe zoals relevante producten en klanten die dit product ook hebben gekocht. De versheid van een pagina is ook belangrijk voor Google. Dan wordt gecontroleerd hoe vaak een pagina wordt geactualiseerd en hoe recent de laatste update is geweest. Voor Nu.nl geldt bijvoorbeeld dat nieuwsberichten binnen minuten zijn geïndexeerd en terugkomen in de zoekresultaten. Een webwinkel kan hier goed op inspelen met productreviews en relevante nieuwsberichten. Bij relevante nieuwsberichten kunt u denken aan nieuws over het merk of resultaten van een producttest van bijvoorbeeld de Consumentenbond.

Populairste producten
Het uitbreiden van uw productpagina’s is een hele arbeidsintensieve klus. Vooral als uw assortiment bestaat uit duizenden verschillende producten. Begin daarom bij uw belangrijkste productgroep en werk de top 25 van populairste producten af. Inspiratie nodig? Webwinkels die goed gebruikmaken van uitstekende productpagina’s met unieke content zijn onder andere Zappos.com en Amazon.com. Waar ze vooral in uitblinken zijn foto’s met meerdere kijkhoeken, video’s, reviews met ratings en uitgebreide achtergrondinformatie over het bedrijf achter het merk van het product.

Meertalige site
Het probleem van (het gebrek aan) unieke content wordt bij Satellitecity.nl ook veroorzaakt door de meertaligheid. De content is zowel in het Nederlands als in het Engels te benaderen. De taal wordt bepaald door een variabele of parameter in de url die de taal aangeeft. De Nederlands- en Engelstalige content schelen maar weinig van elkaar, waardoor er over dezelfde producten meerdere pagina’s zijn.

Al lukt het Google en andere zoekmachines niet altijd, ze kunnen vaak nog wel achterhalen dat het om een andere taal gaat. Het probleem is dat niet duidelijk is of het een Nederlandstalige site of een Engelstalige site is. Als je namelijk verder navigeert, na het kiezen van de taal, verdwijnt de taalvariabele uit de url. De gekozen taal wordt nu opgeslagen in een cookie. Maar Google en andere zoekmachines accepteren geen cookies; zij vragen de url op en ontvangen dan een pagina van de webserver. Dat kunnen in ieder geval drie url’s zijn:
•  www.satellitecity.nl/productnaam.html
• www.satellitecity.nl/productnaam.html?language=nl
• www.satellitecity.nl/productnaam.html?language=uk

Hoe gaat Google om  met meertaligheid?
Google wil relevante zoekresultaten serveren aan zoekers. Hierbij speelt locatie en doelgroep een grote rol. Bij Satellitecity.nl is er een verdeelde focus voor Nederlandstalige en Engelstalige bezoekers. Dit zorgt ervoor dat Satellitecity.nl alleen goed zichtbaar is in Google.nl en niet in Google.co.uk en Google.com. Als u een webwinkel heeft met meerdere talen zijn de volgende vier onderdelen belangrijk:
1.    domeinnaam
2.    IP-adres van de server (locatie)
3.    taal op de site
4.    links uit het taalgebied

Pas alle vier de onderdelen per taal toe. Ligt de focus op de Nederlandstalige bezoeker? Kies dan voor een .nl domeinnaam, ene Nederlandse hostingpartij en teksten op de site die in het Nederlands zijn. Stel dat Satellitecity.nl overweegt ook actief te worden in Duitsland? Kies dan voor een .de domeinnaam, een site gehost op een server in Duitsland en voor Duitstalige teksten. Zorg ook voor links vanaf sites en domeinen uit het taalgebied. Hiermee wordt de site relevant voor de Duitse zoekmachine Google.de. 

___________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan nu aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley. Zij geven elke week een SEO-tip via Twitter.