Twinkle | Digital Commerce

'Weersta de verleiding mensen lastig te vallen'

2017-05-27
180101

Red Online Marketing mocht vorige week een zilveren EMMA in ontvangst nemen tijdens de E-mail Marketing Conferentie. Roy Platje zond een case in over de lancering van Boekvandaag.nl. De kern: in de beperking toont zich de meester.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Boekvandaag.nl is de vakantiesite die Red Online Marketing sinds mei vorig jaar in de lucht houdt. Op de site worden dagaanbiedingen gedaan voor (vaak korte) vakanties of dagjes uit, zoals 3 dagen Sauerland voor 109 euro of een dag Walibi World inclusief een nacht in ‘n 4-sterren hotel voor 59 euro.

Mensen die op de hoogte willen blijven van de aanbiedingen, kunnen zich aanmelden voor de e-mailnieuwsbrief. De uitnodiging daartoe deed Boekvandaag.nl onder meer via interactieve Flash-banners op Geenstijl.nl, een aspect van de winnende case. Roy Platje van Red Online Marketing daarover: ‘Mensen hoefden alleen hun e-mailadres in te voeren. We stuurden inschrijvers niet eerst naar onze eigen site, een verleiding die veel andere bedrijven niet kunnen weerstaan, bang om verkeer mis te lopen. Maar het is een conversieobstakel.’

Profiel
Nieuwe e-mailabonnees van Boekvandaag.nl wordt na de dubbele opt-in direct gevraagd een profiel op te geven, wat 40 procent van de inschrijvers ook doet. Platje: ‘Of nieuwsbriefabonnees wel of niet worden gemaild hangt behalve van de opgegeven voorkeuren ook af van het klikgedrag. Mensen die zeggen van stredentrips te houden, maar er nooit op klikken, sturen we geen mails meer met stedentrips. Bij mensen zonder opgegeven profiel varen we helemaal op het klikgedrag, als we daar voldoende informatie over hebben. We hebben inmiddels ruim 140.000 abonnees. Van zeker de helft beschikken we over een profiel, al dan niet zelf opgegeven. Het doorklikratio van deze abonnees ligt 39 procent hoger dan van de abonnees zonder profiel. ’

Out of office
Behalve door de inzet van profielen oogst Boekvandaag.nl volgens Platje ook succes door abonnees aan te bieden de verzending tijdelijk stop te zetten. ‘Dat wordt gewaardeerd. Wanneer mensen op vakantie gaan, maar de boel niet stilleggen, doen wij het zelf als we out of office reply’s ontvangen. Het verhindert de irritatie van de klant bij terugkomst.’

Een andere belangrijke pijler van de case, waarin Red Online Marketing samenwerkte met marketingbureau E-Village, is de mogelijkheid de e-mailfrequentie naar beneden bij te stellen: ‘Mensen kunnen ervoor kiezen nog maar één keer per week een mail te ontvangen. Van de afmelders maakt 35 procent gebruik van die optie, die we breder willen gaan communiceren. Less is more zou je kunnen zeggen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2010.

NB: u kunt de complete casebeschrijinvg opvragen via de site van E-Village.