Steeds meer organisaties zijn mobiel actief of willen dat worden. Kamil van Buuren van Jungle Minds benoemt vijf usability tips om gebruikers een zo goed mogelijke eravring te geven.
Tekst: Kamil van Buuren
Onlangs brachten OMI2 en Jungle Minds samen ‘Best of Mobile: 30 Mobiele Best Practices’ uit. Een inspirerend overzicht voor organisaties die mobiel actief zijn of dat willen worden. Daarvan zijn er steeds meer, dat merken wij ook in onze usability praktijk.
Men beseft - na de euforie over alle technische mogelijkheden in de smartphone-speeltuin - steeds meer dat mobiele usability ook 'best belangrijk' is. Maar hoe zorg je ervoor dat de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring heeft? Hieronder volgen 5 usability tips.
1. Blijf schrijven voor het web
De schrijfregels die gelden voor 'normale' websites, gelden ook voor mobiele apps en sites. Misschien dat ze bij smartphones, vanwege het kleine display, nog wel meer van toepassing zijn dan bij computers.
Maar naast de displaygrootte speelt ook de situatie waarin mensen de mobiele apps en sites gebruiken een rol. Dat is vaak een 'vluchtige' situatie: bij de bushalte, in de trein, in de lift, etc. Situaties waarin gebruikers snel afgeleid zijn.
Dit artikel verscheen eerder op de site van Jungle Minds. Kamil van Buuren is marktanalist bij het adviesbureau.
Ook op smartphones is schrijven voor het web noodzakelijk. Links ziet u een presentatie zonder de webschrijfregels in acht te nemen. Rechts dezelfde presentatie na toepassing webschrijfregels.
Kortom: daar waar mensen op een scherm sowieso meer scannen dan lezen, simpelweg omdat het een scherm is, zullen ze bij het gebruik van smartphones nog meer scannend lezen dan normaal. Dus, hanteer de webschrijfregels:
- Gebruik kopjes
- Gebruik bullets voor opsommingen
- Houd de alinea's kort
- Houd de zinnen kort
- Schrijf actief
2. Houd het simpel
Bedenk dat gebruikers op een smartphone geen lange, ingewikkelde formulieren gaan invullen. Of een moeilijk bestelproces gaan doorlopen. Keep it simple: zorg voor eenvoudige, snel uit te voeren handelingen. Anders is de kans groot dat de gebruiker afhaakt.
3. Differentieer naar toestel: schermgrootte
We zien in onze usability tests regelmatig dat de werking van mobiele apps of sites tijdens het ontwikkelproces overduidelijk op één bepaald toestel is gecheckt. Houd er rekening mee dat gebruikers op bijvoorbeeld een BlackBerry op één scherm (zonder te scrollen) minder zien dan op een iPhone.
Hou rekening met de verschillen in schermgrootte tussen de verschillende smartphone modellen (links een iPhone, rechts een BlackBerry).
Wil je dat bepaalde informatie (bijvoorbeeld bovenaan een productpagina) meteen te zien is, check dan of dat op elk toestel het geval is. Plaats bijvoorbeeld geen grote afbeelding boven de tekst, als er in die tekst cruciale informatie staat.
4. Differentieer naar bedieningswijze: interactie
Een ander probleem dat vaak naar voren komt is dat de manier waarop de app of site met de gebruiker interacteert vooral geschikt is voor één bepaalde vorm van bediening. Bij een touchscreen bijvoorbeeld wil een gebruiker andere feedback dan bij bediening met een trackball.
Zitten er bijvoorbeeld meerdere knoppen onder elkaar, waarvan de gebruiker er één moet aanklikken, dan is dat op een iPhone geen probleem. Op een BlackBerry echter, is het voor een gebruiker niet helder boven welke knop hij met zijn trackball hangt als die knop geen duidelijke feedback geeft. Zorg er in dat geval voor dat de knop goed oplicht, zodat er geen misverstand kan ontstaan.
Houd er verder ook rekening mee dat knoppen op een touchscreen simpelweg groter moeten zijn dan bij bediening met een trackball.
5. Pas op voor dooie mussen
Waak ervoor iets in de app of site op te nemen dat lijkt op een interactieve functionaliteit, maar het niet is. Gebruikers zullen dan namelijk op basis van de presentatie verwachten iets te kunnen doen dat vervolgens niet mogelijk is. Dat leidt tot teleurstelling en irritatie.
Zo kwamen we in een usability test tegen dat er screenshots van Google Maps waren opgenomen in een mobiele website. Gebruikers kunnen in dat onderdeel van de site op zoek naar locaties waar een bepaald merk verkocht wordt. Men verwachtte bij het zien van de screenshots in en uit te kunnen zoomen op de kaart en eventueel via gps hun eigen positie weer te geven. Dat was echter niet het geval. Een goede methode om in dit geval teleurstelling bij gebruikers te voorkomen is een simpel linkje naar Google Maps.
Dit screenshot van Google Maps suggereert interactiviteit die er niet is.
Samenvattend
Om het succes van een mobiele app of site te maximaliseren zijn kortweg de volgende punten van belang:
- Houd het simpel en overzichtelijk, zowel in tekst als in functionaliteit
- Houd rekening met verschillende toestellen en bedieningswijzen
- Manage de verwachtingen van je gebruiker
Helder en duidelijk advies. Goede voorbeelden. Wij zijn ons aan het orienteren om een mobiele variant van Vaarwinkel te maken en dit stukje komt precies op het juiste moment.
Voor de database achter de winkel (pc website en mobiele website) betekent dat dus ook wel wat. Immers lange beschrijvingen, tabellen ed. zijn dus niet op mobiel te gebruiken. En terwijl online gebruikers belang hechten aan grote en mooie afbeeldingen, zal dat mobiel dus minder noodzakelijk zijn.
Ook zijn er nog maar weinig tools of frameworks die dit technisch goed kunnen oplossen.