Twinkle | Digital Commerce

Niet te missen rapporten in Google Analytics

2017-05-26
  • 3:39

Google Analytics biedt een schat aan informatie. Zoveel zelfs dat er een information overload dreigt. Welke rapporten zijn voor de webwinkelier cht relevant? Een overzicht van Analytics-rapporten die u niet mag missen.

Tekst: Mark Verduyn

Bezoekers en andere statistieken vergelijken
Het rapport Bezoekers is waarschijnlijk het eerste rapport waarnaar u kijkt. Maar wat zeggen die tienduizend unieke bezoekers in de maand augustus eigenlijk? Is dat veel of juist weinig? Pas door ze in een context te plaatsen, krijgen ze betekenis. In Google Analytics kunt u bijvoorbeeld het aantal unieke bezoekers van de afgelopen maand verge-lijken met die van de maand daarvoor of dezelfde maand een jaar eerder. In n oogopslag zijn in de grafiek de verschillen te zien. Klik op de data rechtsboven in Analytics en vink te vergelijken met vorige aan. Eenmaal geactiveerd heeft ieder rapport de gekozen periodevergelijking.

Waar komen mijn bezoekers vandaan?
In het rapport Verkeersbronnen staat waar uw bezoekers vandaan komen. Een gelijke verdeling van direct verkeer, zoekmachines en verwijzende sites is niet direct nodig, maar 90 procent van de bezoekers die afkomstig zijn van Google AdWords is ongezond. Stel dat deze bron opdroogt. Dan blijft slechts 10 procent van uw webshopbezoekers, en misschien eveneens 10 procent van uw omzet, over. Aan het percentage direct verkeer is verder het succes van uw offline-campagnes, zoals radiocommercials, af te meten.

AdWords met Analytics koppelen
Wie AdWords-campagnes draait, moet zeker gebruikmaken van de koppeling met Google Analytics. Deze koppeling is te maken in AdWords/Mijn account. De resultaten zijn terug te zien in het rapport AdWords in Analytics. Door de koppeling krijgt u bijvoorbeeld inzicht in welke zoekwoorden of campagnes het meeste bijdragen aan de bestelconversie. Ligt het weigeringspercentage voor een bepaalde zoekterm erg hoog, dan kan dat aanleiding zijn om de usability van de landingspagina te optimaliseren.

Hoe scoren mijn campagnes?
Verstuurt u nieuwsbrieven of lopen er bannercampagnes? Al het verkeer dat via deze campagnes in de webwinkel komt, belandt in Analytics op de grote hoop bij direct verkeer of verwijzende sites. Met behulp van de url-maker is een url samen te stellen waarin campagnebron, campagne-medium en campagnenaam staan. Zo is in het rapport Campagnes precies te zien welke campagne tot een bezoek aan de webwinkel heeft geleid n hoeveel de campagne bijdraagt aan de conversie.

De belangrijkste -uitstappaginas
Natuurlijk wilt u weten waar uw bezoekers vandaan komen. Maar via welke paginas ze de webwinkel verlaten, is minstens zo interessant. Die info staat in het rapport Belangrijkste uitstappaginas. Staat de 404-pagina - pagina niet gevonden - hoog in het lijstje uitstappers? Dan is er sowieso iets mis met bijvoorbeeld links die niet meer bestaan. Bovendien hoeft een 404-pagina helemaal geen hoog uitstappercentage te hebben. De ervaring leert dat een eenvoudige (Nederlandse) tekst die de bezoeker verder helpt, het uitstappercentage al sterk doet verminderen.

Wat zoekt mijn winkelbezoeker?
Heeft u zich weleens afgevraagd wat de bezoeker eigenlijk in uw winkel zoekt? Dit kunt u zien in de zogeheten Site-Searchrapporten. Voorwaarde is wel dat de webwinkel een zoekmachine heeft en dat Site Search is ingesteld in het Websiteprofiel in Google Analytics. Heeft de webwinkel geen eigen zoekmachine, dan biedt Google Site Search (de on-site zoekmachine van Google) de oplossing.

Wat loopt er uit de trechter?
Ongetwijfeld heeft u doelen aangemaakt in Google Analytics. De paginas om tot het doel te komen, heten gezamenlijk het trechterpad. Het bestelproces van winkelwagentje tot en met het bedanken voor de bestelling is zon trechterpad. Het rapport Trechterweergave verdient de aandacht. Daarin is onder andere na te gaan welke pagina in het bestelproces voor uitstappers zorgt.

Waar komen de sales vandaan?
Als webwinkelier bent u genteresseerd in sales. Het rapport E-commerce geeft daar gedetailleerde informatie over. Om dat rapport weer te geven, moet in de profielgegevens ja, een e-commercesite zijn aangevinkt. Daarnaast moet de bijbehorende code in de site zijn gemplementeerd om het te laten functioneren. Is dat gebeurd, dan zijn er meerdere inkomstenanalyserapporten te maken, bijvoorbeeld over welke zoekterm tot de hoogste inkomsten leidt.

Groepen segmenteren
Menig webwinkelier moet het rapport Geavanceerde segmenten nog ontdekken, maar het biedt interessante mogelijkheden. Stel, u heeft een chatfunctie in de webwinkel. Door gebruik te maken van geavanceerde segmenten is onder andere na te gaan of bezoekers met wie is gechat, overgaan tot een bestelling. Of wat te denken om in n rapport de conversie, het aantal transacties en de gemiddelde bestelwaarde van alle bezoekers n bezoekers van verschillende vergelijkingssites te overzien? Dit zijn slechts twee voorbeelden van rapporten die zijn te maken met geavanceerde segmenten. De mogelijkheden zijn echter talrijk. Eenmaal vertrouwd met geavanceerde segmenten, is het een rapport dat zeker niet gemist mag worden.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Pieter Voogt, senior internetmarketeer bij PauwR Internetmarketing. Het verscheen eerder in Twinkle 07-2009.