Twinkle | Digital Commerce

Design-tips voor actiebuttons

2017-05-26
  • 1:12

Op zijn corporate weblog schrijft Econsultancy over het design van call to action buttons, zoals de knop waarmee je iets in je winkelwagentje gooit. Het adviesbureau definieert vijf tips en geeft voorbeelden.

Tip1: Kleur
In het algemeen kun je actiebuttons het best oranje kleuren, verwijst blogger Graham Charlton naar een interessant artikel op Seosmarty.com. Zaak is dan wel dat de rest van de site niet ook sterk oranje is gekleurd.

Tip2: Woordgebruik
De  gemiddelde webshopper moet geen enkele twijfel hebben over de actieknop. Meteen moet duidelijk zijn waar hij terecht komt als hij klikt op zijn muis. Daarbij is het aan te raden met een werkwoord te beginnen, zoals 'Koop' of 'Voeg toe aan ..'. Bezoekers verwachten dit inmiddels ook.

Tip 3: Grootte
De belangrijkste knop op je website moet direct zichtbaar zijn. Het zou daarom ook de grootste klikbare link op een pagina moeten zijn. Hoe groter hij is, hoe minder hij over het hoofd zal worden gezien.

Tip 4: Positie
Altijd boven de virtuele vouw, ergens waar de ogen van shoppers vaak langs rollen. Bijvoorbeeld net onder de prijs van een artikel.

Tip 5: Ruimte
Het is niet aan te raden de call to action button vlakbij andere grafische uitingen of links te plaatsen, omdat hij dan moeilijker wordt gevonden. Geef hem ruimte, en zorg ervoor dat de knop duidelijk opvalt.

Geslaagde en minder geslaagde voorbeelden vindt u in de blog-posting van Econsultancy.