Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: de dashboardwebanalyse

2017-05-26
  • 2:19

Een dashboard geeft een webanalist niet alleen statistieken, maar ook inzichten die aanzetten tot actie. Deze tool presenteert alle statistieken, essentieel voor de internetdoelstellingen, zodanig dat in één oogopslag duidelijk is wat er gebeurt en of dit positief of negatief is. Tien tips om een goed dashboard te maken.

Tekst: André Dominicus

Een webanalist is continu bezig de organisatie (en zichzelf) stuurinformatie te verschaffen. Om niet in details te verdwalen is een dashboard onmisbaar. Die maakt u als volgt.

1. Begin met een template
Om vliegend van start te gaan, is het handig een template te gebruiken. Hiervan zijn genoeg voorbeelden te vinden op Enterprise-dashboard.com en Dashboardspy.com.

2. Verdeel in begrijpelijke brokken
Als u alles op één hoop gooit, ontbreekt het overzicht om inzichten te kunnen krijgen. Groepeer daarom gelijksoortige statistieken en verdeel het dashboard in begrijpelijke brokken voorzien van kopjes.

3. Maak uw dashboard visueel
Voor snelle antwoorden en inzichten ontkomt u niet aan het toevoegen van visuele elementen. En daarmee bedoelen we geen standaard Excel-grafieken, maar grafische elementen die impact hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan gekleurde smiley's die aangeven of iets goed gaat of niet.

4. Plaats alles in een context
Statistieken alleen zeggen niks. Vergelijk uw statistieken over tijdsperiodes of zet ze af tegen doelstellingen en/of concurrenten (benchmarking).

5. Geef inzichten en aanbevelingen
Maak ruimte voor een tekstblok in uw dashboard waarin u inzichten geeft en aanbevelingen doet voor het behalen van de doelstellingen. Zo zien anderen wat voor de 'business' nodig is en kan men knopen doorhakken.

6. Maak het compact
Als uw dashboard meer dan een A4 of A3 omvat, begin dan opnieuw. Een dashboard van meer dan één pagina is een rapport. En het ontbreekt iedereen aan tijd om een rapport te lezen.

7. Verklap inzichten bij distributie
Vaak loopt de distributie van het dashboard via e-mail. Geef voor het stimuleren van doorklikken naar het dashboard alvast enkele belangrijke inzichten prijs.

8. Pas uw dashboard constant aan
Websites veranderen, doelstellingen veranderen, con-currenten veranderen en de wensen van mensen veranderen. Luister goed naar de vraag en pas uw dashboard continu aan. Alleen een relevant dashboard nodigt uit tot gebruik.

9. Organiseer een wekelijks overleg
Door een dashboard alleen rond te sturen, zult u anderen niet snel in beweging kunnen krijgen. Ook een dashboard heeft uitleg nodig en vooral een overtuigend betoog.

10. Live dashboard met geluid
Heeft u het geluk dat u in uw dashboard over live gegevens kunt beschikken? Projecteer dit dashboard waar iedereen het kan zien en stimuleer medewerkers met verschillende geluidjes bij bezoekers, verkopen en gehaalde targets.


Webanalisten.nl

Dit artikel is geschreven door André Dominicus (traffic analist voor Interpolis) voor Webanalisten.nl, een conversieoptimalisatie-website. Het is herschreven voor Twinkle op basis van het origineel en de reacties op het artikel door de lezers (Webanalisten.nl/analyse/10-tips-voor-een-dashboard-met-impact.html).

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008