Twinkle | Digital Commerce

Organic search nader toegelicht

2017-05-26
  • 3:14

Zoekmachineoptimalisatie

Hét middel om websites optimaal vindbaar te maken bij zoekmachines is zoekmachinemarketing, wat is opgesplitst in zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine adverteren. Dit artikel gaat in op de toegevoegde waarde van optimalisatie: het maximaal vindbaar maken van uw webwinkel bij de natuurlijke zoekresultaten van zoekmachines.

Tekst: Paul Aelen

De focus op vindbaarheid via organic search, de natuurlijke zoekresultaten, is de meest duurzame manier om op lange termijn vindbaar te zijn en te blijven. Belangrijk hierbij is om uw webwinkel zodanig in te richten dat de zoekmachine de content kan indexeren en beschikbaar kan stellen aan de gebruiker.

Hoe werkt het?
Het principe van vindbaarheid via de natuurlijke zoekresultaten is dat zoekmachines de inhoud van webpagina's moeiteloos herkennen en dat de zoektermen die zoekmachinegebruikers intypen ook aansluiten bij de content van de website. Dit zorgt ervoor dat de zoekvraag en uw aanbod optimaal op elkaar aansluiten, wat het bezoek naar uw website vergroot. Ook zal hiermee het conversieratio omhoog gaan, want de bezoeker is actief op zoek naar een product of dienst.

Om dit te bereiken is het belangrijk de volgende drie aspecten van zoekmachineoptimalisatie te onderscheiden, voor een optimale vindbaarheid van uw website:

1. Architectuur en techniek
Zoekmachines werken met een zogenaamde spider om alle content, ofwel inhoud, van websites te indexeren en beschikbaar te stellen aan de zoekmachinegebruiker. Hierbij is het erg belangrijk dat er nergens op de website blokkades zijn, zodat de spider overal bij kan. Mogelijke blokkades zijn Java- en Flash-scripts, formulieren en cookies. Het verwijderen en voorkomen van deze blokkades zorgt ervoor dat uw website optimaal wordt gevonden.

2. Copywriting
De content - zoals productbeschrijvingen - moet uniek, duidelijk en goed gestructureerd zijn, zodat het juiste publiek de weg naar uw website weet te vinden. De woordkeuze en de plaats van deze woorden spelen hierin een grote rol. Belangrijk hierbij zijn: een goede keyword-analyse (onderzoek naar mogelijke zoekwoorden waarmee uw doelgroep zoekt, zoals productnamen en categorieën), het bekijken van uw concurrenten en het optimaliseren van uw webteksten.

3. Linkstrategie
Ten slotte is het van belang een linkstrategie op te zetten, waarin voldoende hyperlinks vanaf relevante webpagina's naar uw eigen website verwijzen. Het is dus zaak om kwalitatieve en relevante hyperlinks te verkrijgen op andere websites. Dit kan door middel van het aanmelden van uw webwinkel bij portals en webgidsen, door het op een zoekmachinevriendelijke manier creëren, aanbieden en verspreiden van persberichten, nieuwsbrieven, onderzoeksresultaten, weblogs en andere relevante content.

Baseert u uw activiteiten op deze drie aspecten, dan wordt uw webwinkel beter gevonden door zowel (potentiële) klanten als zoekmachines.

Praktische toepassing
Wat is nu de uiteindelijke toegevoegde waarde van zoekmachineoptimalisatie voor uw webwinkel? Allereerst kunt een groot aantal (online) marketingdoelstellingen behalen. Denk hierbij aan het vergroten van uw naamsbekendheid, het benaderen van nieuwe klanten, of juist de loyaliteit vergroten van uw bestaande klanten. Verder kunt u ook rekening houden met het aanpreken van de juiste doelgroep(en) voor uw webwinkel.

Daarnaast is het van belang in de gaten te houden dat zoekmachineoptimalisatie uw andere on- en offline marketingactiviteiten aanvult. Consumenten worden de hele dag door geconfronteerd met allerlei informatie, op billboards, internet, radio, tv, in kranten en tijdschriften. Mensen pikken de voor hen relevante gegevens op en zoeken vervolgens verder via zoekmachines. Als u uw marketingacties en uw zoekmachineoptimalisatiecampagne op elkaar afstemt, behaalt u met beide activiteiten een maximale effectiviteit.


10 tips voor een betere vindbaarheid

Zorg voor:
•  een sitemap op de homepage
•  per pagina verschillende paginatitels
• meta tag description (korte beschrijving van de site, die in de zoekresultaten naar voren komt)
•  meta tag keywords (woorden die veelvuldig op uw website voorkomen, en waar u dus op gevonden wilt worden)
•  een site-opbouw zonder frames
•  het gebruik van <H1>-tags (tekstkopjes, die goed worden herkend door zoekmachines)
•  voldoende content (ongeveer 150 woorden per pagina)
•  Flashvrije pagina's (Flash vormt een blokkade voor zoekmachines, waardoor uw website niet goed gevonden wordt)
•  indexatie van een maximaal aantal webpagina's door zoekmachines
•  voldoende inkomende links via websites van derden, dit verhoogt de linkpopulariteit van uw website











Paul Aelen is medeoprichter van Checkit, onderdeel van Isobar

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle-4-2008