Twinkle | Digital Commerce

De meest voorkomende valkuilen voor webwinkels

2017-05-26
  • 2:47

Bij het beheren van een webwinkel kunt u allerhande valkuilen tegenkomen. Zo kunnen de bezoekcijfers tegenvallen of komen er te weinig bestellingen binnen. De site Elsevier Retail heeft de valkuilen nog eens op een rij gezet. Twinkle vat de negen tips hieronder nog eens samen.

  • De website moet wel te vinden zijn. Begin daarom met een logische domeinnaam, een zoekmachinevriendelijke indeling en een marketingbeleid waarmee de site zowel online als offline wordt gepromoot. Probeer klanten die eenmaal op bezoek zijn geweest, vast te houden en naar de site te lokken met behulp van een nieuwsbrief. Het aanmelden van de site bij de diverse vergelijkingssites kan ook helpen om het bereik te vergroten.


  • Volgens Elsevier Retail is het hebben van een verkeerd assortiment misschien wel de meest gemaakte fout. Dit kan komen omdat de prducten zich niet lenen voor online verkoop (producten op maat bijvoorbeeld), of omdat de online verkoop niet past bij het imago van de onderneming. Ook kan het mislukken doordat bedrijven niet voldoende energie of geld willen investeren. Vraag uzelf af een webwinkel iets aan de business toevoegt en of er budget voor is.


  • Als u wel het goede assortiment heeft, kan het ook gebeuren dat de verkoop tegenvalt omdat klanten niet weten hoe of wat ze kunnen zoeken. Het advies is daarom om de site in de ontwerpfase al te laten testen door klantengroepen zodat een slechtwerkende zoekfunctie er tijdig uitgehaald kan worden. Voorkom dat bezoekers helemaal de weg kwijtraken. Hiervoor kan ook Google Adwords ingezet worden.


  • Probeer te voorkomen dat het assortiment verouderd raakt. Blijf regelmatig nieuwe aanbiedingen doen zodat klanten een reden hebben om regelmatig de site te bezoeken. Als u uw assortiment niet ververst, gaat de klant heel snel naar een andere webwinkel waar wel nieuwe producten worden aageboden. Stel procedures op om er zeker van te zijn dat het assortiment actueel blijft. 


  • De verkoop kan ook tegenvallen als uw prijzen niet competitief genoeg zijn. Consumenten gebruiken internet regelmatig om prijzen bij verschillende webshops met elkaar te vergelijken. Maat let er daarbij ook op dat de winstmarge niet helemaal verwatert en de winstgevendheid van uw onderneming wordt aangetast.


  • Als klanten eenmaal besloten hebben iets bij u te kopen, is een goede betalingsprocedure van groot belang. Aangeraden wordt om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Houd de registratieprocedure zo kort mogelijk en zorgen voor een goede beveiliging van de transactie. Als u een voorkeur heeft voor een bepaalde betaalmethode, kunt u deze stimuleren door klanten voordeel te bieden, zoals gratis bezorging bij gebruik van die bepaalde methode.


  • Veel webwinkels zijn afhankelijk van de logistieke diensten van bedrijven zoals TNT, Selekvracht, Sandd of Kiala. Maar bedenk dat klanten die zelden thuis zijn, doorgaans een hekel hebben aan bezorgdiensten. Net als bij betalen is het van vitaal belang dat klanten de keuze hebben tussen verschillende aflevermethodes.


  • Wees voorzichtig met franchiseorganisaties omdat die over het algemeen moeite hebben met webwinkels. Als u met een franchiser gaat samenwerken, zorg dan voor duidelijk afspraken over de verdeling van de omzet en winst. Betrek winkeliers bij het project en zorg voor een duidelijk omschreven rol. Vraag uzelf af of een webwinkel wel de juiste keuze is als franchiser. Wellicht volstaat een goede marketingsite ook wel.


  • Tot slot is het van belang dat klanten uw virtuele winkel kunnen daadwerkelijk bezoeken. U dient dus in zee te gaan met een betrouwbare hostingpartner. Maak afspraken over performance en bouw clausules in voor als het toch misgaat met de uptime. Als de site langere tijd offline is, boekt u geen omzet. Zorg bovendien voor goede backups voor als het een keer misgaat.