Twinkle | Digital Commerce

Blogger brengt leven in beeld met 'life casting'

2017-05-26
  • 3:51

Nieuwe standaard voor webcommunicatie?

Een nieuwe trend is life casting. Ofwel de multimediale variant van bloggen. Zal de blogosphere zich verplaatsen van tekst naar video? Het maken van een video is zo eenvoudig en goedkoop geworden dat het iedereen het kan doen En door de snelle opkomst van breedbandinternet lijkt streaming video nauwelijks nog een probleem.

Door: Geert-Jan Smits

We zien verschillende termen verschijnen die allemaal een beetje hetzelfde bedoelen: live web video, live streaming, life casting. De woorden beschrijven allemaal het uitzenden van realtime video. Dit kunnen bloggers doen die met een camera in de weer gaan en van hun leven live verslag doen. Maar ook professionele partijen kunnen live video uitzenden. Het grote voordeel van live video is de mogelijkheid tot participatie van het publiek. De kijker kan tijdens de uitzending stemmen, mailen, chatten en zo de inhoud van het programma beïnvloeden.



You.tv, as I call it, is the celebration of online video and the ability to share ideas, realities, and creativity, not only the web, but also on iPods, multimedia players and cell phones. You.tv is everywhere and it is a phenomenon that is transforming everyday people into producers and a new generation of reality TV stars.
(Bron: Brian Solis)

Aanbieders
Voorbeelden van partijen die een platform of diensten voor live video aanbieden:
- www.justin.tv: sinds oktober 2006 de plek voor live video streaming, chat en life casting. 'The main tool for broadcasting and viewing live video online.' Functionaliteiten zijn: Live video player, Archive video player (zoeken, bekijken en downloaden van video's in het archief), Embedded video player (op elke website en blog te plaatsen om streaming en gearchiveerde video te bekijken). En chat.
- www.ustream.tv: maak een eigen tv show, met het uStream platform. Gericht op de massa.
- www.veodia.com: tools om een video van tv-kwaliteit te maken en te hosten. Een soort digitale tv-studio. Vergelijkbaar met uStream maar dan meer gericht op kwaliteit.
- www.blogtv.com: mogelijkheid om eigen live shows uit te zenden. Vergelijkbaar met uStream.
- www.comvu.com: een live video broadcast service voor de mobiele telefoon, genaamd PocketCaster (mobile videostudio). Dus het maken en bekijken van life casts op de mobiel. Het is mogelijk om GPS informatie aan de video toe te voegen.
- www.yourtrumanshow.com: de plek voor online personal story telling. Uiteraard met mogelijkheid om andermans materiaal te beoordelen en met elkaar in contact komen. Zie het als een online reality TV kanaal.
- www.kyte.tv: maak een eigen live tv-show of tv-zender en toon deze op een website of blog
- www.magnify.net: maak gratis een eigen videokanaal voo een blog/ website
- www.mogulus.com: begin een eigen online televisiekanaal met de web TV studio van Mogulus. Voor de semi-professionele life caster.
Andere zijn: Maniatv.com, Iplayer.tv, Bambuser.com, Sclipo.com, Zattoo.com en Tvunetworks.com

De toekomst
De opmars van live webvideo heeft een aantal gevolgen:
- opkomst van 'sterren' in de blogo-sphere; bloggers krijgen een gezicht en ont-wikkelen zich tot celebraties
- opkomst van live video TV-gidsen
- live video RSS-feeds
- ontstaan van geaggregeerde live video-netwerken, die de betere life casts onder hun hoede nemen

Voordelen
De vraag is waarom live video een succes zou kunnen worden:
- consumenten eisen een rijkere ervaring op het web; video is hierin het format van de toekomst
- actuele content heeft een duidelijke
meerwaarde; denk aan het live ver--slaan van sportevenementen, nieuws----uit-zen-dingen, het tonen van aanbiedingen. En de porno-industrie zal er natuurlijk wel bij varen.
- met live stream kun je participatie van het publiek mogelijk maken (chatten, stemmen, reageren op stellingen)

Nadelen
Maar er zijn ook redenen te bedenken waarom het niets wordt met live video:
- de kwaliteit van de (amateur) life casts is vaak nog bedroevend
- pre-recorded en geredigeerde content zal altijd beter zijn van kwaliteit
- life casts zijn in 90 procent van de gevallen uitermate saai (er gebeurt helemaal niets!)

Wat kun je ermee?
Of het een succes wordt of niet, de trend is duidelijk. Het web evolueert van geschreven tekst naar beeld (video) en van tweedehands content (pre recorded) naar streaming (real time en interactief). Pas als je live uitzendt, kun je echte interactie met je publiek aan gaan.

Ook als webshop kun je met live video aan de slag. Sommige partijen experimenteren al met streaming TV (Buy.tv, Babytv.com). Ook kun je als webshop bijvoorbeeld elke dinsdag een live-uitzending maken met daarin een aantal unieke (tijdsgebonden) aanbiedingen. Een andere vorm die we zien opkomen is live video chat. Dit is dan wel één-op-één live video en veelal gericht op service- en verkoopondersteuning.

Concluderend kunnen we stellen dat live video een nieuwe dimensie geeft aan multimedialiteit, actualiteit en participatie. Het web zal een stuk rijker worden dan het nu is. De consument vindt dit allemaal heel gewoon. Die eist niet anders.

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating
Referenties: Simon Foster (Simonfoster.com), Brian Solis (PR 2.0), Dennis Hoogervorst (Youngmarketing weblog)

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9 2007