Twinkle | Digital Commerce

Informatie van en over uw bezoekers

2017-05-26
  • 4:18

Statistieken, enquêtes en polls

Met behulp van statistiekenscripts kunt u de technische gegevens van uw bezoekers en hun gedrag op uw website vastleggen. In dit artikel bespreken we de vele manieren waarop u over persoonlijke informatie van uw klanten kunt beschikken.

Tekst: Jurgen Nijhuis 

In statistiekenscripts kunt u overzichten en grafieken zien: welke bezoeker wanneer waar heeft geklikt, hoe lang de bezoeker op verschillende pagina's - en de site - is geweest, wat het klikpad is geweest, welke browser en besturingssysteem en schermresolutie is gebruikt, uit welk land de bezoeker afkomstig was, welke internetprovider er is gebruikt, welke zoektermen zijn gebruikt en nog veel meer. De exacte mogelijkheden verschillen per script en per provider. Bedenk wel dat u geen persoonsinformatie als NAW-gegevens kunt zien of opvragen; het gaat puur om de (anonieme) technische gegevens. Wat dit betreft hoeft u zich dan ook geen zorgen te maken over privacyaspecten.

Meer details

De meeste internetproviders bieden eenvoudige of uitgebreide statistiekenscripts aan, dus informeer eerst welke mogelijkheden u al hebt. Als deze niet toereikend zijn, zijn er andere scripts en webdiensten (gratis en betaald) verkrijgbaar, waarvan sommige uitermate gedetailleerde en uitgewerkte gegevens vastleggen. U kunt eens kijken op www.hotscripts.com en zoeken op 'stats' en 'statistics', of even googelen op deze termen. Maar we hebben ook alvast een aantal websites op een rijtje gezet, in alfabetische volgorde - sommige van deze aanbieders leveren ook gratis diensten:

• www.extreme-dm.com

• www.freestats.com

• www.google.nl/analytics

• www.internetstatistieken.nl

• www.letsstat.nl

• www.mtrack.nl 

• www.mystats.nl

• www.nedstat.com

• www.onestat.nl

• www.opentracker.net

• www.sitetracker.com

• www.superstats.com

• www.topstat.com

De volgende statistische gegevens zijn sowieso interessant, dus check bij het kiezen van een script of abonnement of deze worden ondersteund:

• aantal klikken ('clicks'), aantal bekende bezoekers, aantal nieuwe bezoekers;

• waar de bezoekers vandaan komen;

• hoe lang ze op uw website blijven;

• via welke zoektermen ze binnenkomen;

• via welke andere sites ze binnenkomen (de zogenaamde 'referrers');

• op welke pagina ze binnenkomen, wat het klikpad is en waar ze uw site verlaten;

• op welke dagen en tijden uw website in welke mate wordt bezocht;

• wat de technische gegevens van de browsers en computers van uw bezoekers zijn.

Inlog- en klantgegevens

Als webwinkelier heeft u voor het sluiten van een verkoopovereenkomst persoonsgebonden informatie van uw klanten nodig, bijvoorbeeld NAW-gegevens, e-mailadres en bankrekening- of creditcardnummer. Het spreekt voor zich dat u deze gegevens nooit voor andere doeleinden mag gebruiken en dat u zorgvuldig met deze data dient om te gaan.

Wat in dit kader belangrijk is om te noemen, is het grote belang van afscherming en beveiliging van uw pc. Als u klantgegevens op uw eigen pc bewaart en deze niet goed met een firewall en antivirus-software (waarvan NOD32 structureel als zeer goed uit testen komt) is beschermd, dan loopt u het risico slachtoffer te worden van spyware of virussen die informatie vernietigen, of - zeker zo erg - naar een hacker versturen, of via internet of e-mail verspreiden naar onbekenden. En dan gaat het niet alleen om uw eigen informatie, maar ook uw klanteninformatie. Dit is al enkele keren voorgekomen bij kleine webwinkels die hun beveiliging niet goed voor elkaar hadden.

Veel webwinkelsoftware is server-gebaseerd, zoals het veelgebruikte OSCommerce en ZenCart. Zorg ervoor dat dit soort software altijd van de laatste versie is, of in elk geval de laatste 'security patches' zijn geïnstalleerd. Deze pakketten zijn namelijk veelvuldig doelwit van hackers, die dan ook regelmatig gaatjes in de beveiliging vinden.

Een legitieme manier om toch aan persoonlijke informatie te komen, is er domweg om vragen. Dat is bijvoorbeeld gebruikelijk bij het inschrijven voor een nieuwsbrief. In feite is daarvoor alleen een e-mailadres nodig, maar u kunt ook vragen om naam, adres, plaats, organisatie, functie, leeftijd, interesses, geslacht, burgerlijke staat, oogkleur en schoenmaat. Punt is natuurlijk wel dat u zult moeten uitleggen waarom u dat allemaal wilt weten en wat u eventueel met de informatie gaat doen. Met verplichte invulvelden moet u overigens erg oppassen. Te veel verplichtingen en uw bezoekers zijn weg...

Enquêtes en polls

Het kan nuttig zijn om online-enquêtes te houden over aspecten van uw webwinkel waar u graag feedback over krijgt, bijvoorbeeld over de kwaliteit van uw dienstverlening, of uw aanbod, of de gebruikersvriendelijkheid van uw winkel et cetera. Het nadeel ervan is dat u nooit weet of de vragen naar alle eerlijkheid zijn ingevoerd. Zeker als u beloningen geeft voor het invullen zijn er altijd mensen die zomaar wat invullen of aankruisen, alleen om voor de beloning in aanmerking te komen.

Er zijn tegenwoordig redelijk veel aanbieders van doe-het-zelfenquêtes, waar u zelf online-vragenlijsten en -onderzoeken kunt samenstellen. Zolang het om kleine onderzoekjes gaat is het vaak gratis. Enkele voorbeelden van deze aanbieders zijn:

• www.checkmarket.nl

• www.createsurvey.com

• www.formassembly.com

• www.instantsurvey.com

• www.jotform.com

• www.surveymonkey.com

• www.surveyworld.net

• www.survsoft.com

• www.wufoo.com

• www.yoursurvey.nl

• www.zoomerang.com

Wat je ook vaak ziet zijn superkorte enquêtes, die uit maar één vraag bestaan. Deze zogenaamde polls zijn snel en anoniem in te vullen en kunnen bij voldoende respons een aardige indicatie geven van de mening van de gemiddelde bezoeker over een bepaald onderwerp. Veel winkelsoftware bevat hiervoor een ingebouwde poll-functie, maar er zijn ook talloze losse scriptjes voor die u zelf of uw webdesigner kan installeren.


Privacy

Als u op een of andere manier persoonsgegevens over uw bezoekers en klanten verzamelt, moet u altijd helder aangeven wat u met deze gegevens doet, of wilt doen. Dit kunt u het beste doen door een zogenaamde privacypagina op uw site te zetten, waarop precies staat verwoord welke informatie u waarvoor gebruikt.

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2007