Twinkle | Digital Commerce

Koop woorden en verdien geld

2017-05-26
  • 4:09

Tips voor starters

Op zoek naar klanten en geïnteresseerde prospects

Zoekmachines zijn cruciaal voor het succes van uw webwinkel. Zonder goede vindbaarheid in zoekmachines krijgt u weinig bezoekers en weinig bezoekers betekent weinig omzet... In het slot van een tweeluik over dit onderwerp, bespreken we zoekmachinemarketing. Dit is het doelgericht adverteren met behulp van zoekmachines om specifieke klantgroepen en  geïnteresseerde prospects naar uw site te lokken.

Tekst: Jurgen Nijhuis

In Twinkle 3- 2007 heeft u kunnen lezen hoe u op verschillende gratis manieren uw positie in zoekmachineresultaten kunt verbeteren. Maar u kunt zoekmachines ook op een andere manier gebruiken om bezoekers naar uw site te lokken: via betaalde advertenties. U kent ze vast wel, de kleine blokjes die in een verticale kolom naast de gewone zoekresultaten staan. Maar ook bovenaan de zoekresultaten staan deze advertenties, in een wat minder snel als commerciële advertenties te herkennen horizontale rij of rijen. Hoewel de advertenties - in het Engels vaak kortweg ads genoemd - doorgaans goed tot redelijk corresponderen met de opgegeven zoektermen, zijn het geen echte zoekresultaten maar betaalde links. Je kunt dus een site hebben die niet in de normale resultaten voorkomt (of op een verre pagina waar vrijwel niemand op kijkt), maar via een advertentie toch op een toppositie staat. 

In dit artikel richten we ons op Google Adwords, het advertentieprogramma van Google, omdat dit het meest gebruikte medium is. Er zijn echter ook vergelijkbare programma's van andere uitgevers.

Google Adwords

Als webwinkelier moet u ervoor zorgen dat uw advertenties op de Google-site en zoveel mogelijk relevante andere websites staan. De prijs die u uiteindelijk betaalt voor uw reclamecampagne wordt bepaald door uw maximale totaalbudget. Wat u daarvoor krijgt, dat hangt af van: de maximale prijs per klik die u wilt betalen, het aantal kliks door bezoekers en het gedrag van concurrerende adverteerders voor die zoekterm. Dat zullen we toelichten. De rangorde van de advertenties op de Google-site wordt bepaald door de biedingen van de adverteerders. Hoe hoger de gewenste plaats en hoe meer concurrentie, hoe hoger de prijs die u per klik zult moeten betalen.

Dat zit zo. U voert tijdens het aanmaken van de campagne in hoeveel u voor een bepaalde zoekterm wilt betalen per klik. Hoe hoger dat bedrag, hoe groter de kans dat uw advertentie bovenaan staat bij het zoeken naar die term. Een toppositie voor een populaire zoekterm zal u dus flink wat kunnen kosten per klik. Gelukkig is uw bod een maximum bod, de daadwerkelijke prijs kan dus lager uitpakken afhankelijk van wat uw concurrenten doen. Die echte prijs is namelijk 1 cent hoger dan de hoogste bieder onder u. Biedt u maximaal 10 cent per klik en de eerstvolgende adverteerder 5 cent, dan hoeft u maar 6 cent te betalen in plaats van de 10 cent die u er maximaal voor over heeft. Dat betekent meer kliks voor uw geld! Om uw geld er niet te snel doorheen te jagen, kunt u een dagbudget instellen. Is dat op, dan worden er die dag geen advertenties meer van u vertoond.

Gericht adverteren

De grootste beginnersfout is om lukraak te adverteren. Wilt u succes hebben, dan moet u toch enige moeite investeren in het bestuderen van het Adwords-programma (of het aan een expert uitbesteden natuurlijk). Alleen met kennis van zaken kunt u doelbewust en effectief adverteren. Er is erg veel nuttige informatie voorhanden op het web en in boekvorm. Geloof ons: gebruik die informatie, anders gooit u uw geld weg! Begin bij advertentieprogramma's van Google (www.google.nl/intl/nl/ads) of bezoek eens de Google Adwords Startpagina: http://google-adwords.startpagina.nl.

Zoektermen

Alles draait om zoektermen, dus probeer effectieve maar betaalbare termen te bedenken. Verkoopt u schoenen, dan is 'schoenen' niet zo slim, tenzij u flink wilt investeren in de campagne en alle andere algemene schoenverkopers wilt overvleugelen. Beter is het om specifiekere termen als 'waterdichte wandelschoenen', 'witte sneakers', of bijvoorbeeld bepaalde merknamen te gebruiken. Plaats dan meerdere advertenties met verschillende specifieke zoektermen erin verwerkt en eraan gekoppeld. Google heeft een online-hulpmiddel om u te helpen bij het zoeken van goede zoektermen. Uw zoektermen of sleutelwoorden groepeert u in een zogenaamde Ad Group. Deze kunt u dan weer koppelen aan uw advertentie(s).

Verder kan het handig zijn om doelgroepen op te geven, bijvoorbeeld gebaseerd op taal en geografische criteria als land, provincie, stad, of maximale afstand tot een bepaalde locatie. Om u verder te helpen bij het opstellen van een goede campagne, biedt Google een online-tool die u een schatting geeft van het aantal kliks en de kosten per dag bij een bepaalde (maximale) prijs per klik.

In Twinkle 3-2007 hebben we zoekmachineoptimalisatie behandeld, het (via onbetaalde manieren) aantrekkelijk maken van een site voor zoekmachines.

 -----

Clicks:

• http://google-adwords.startpagina.nl

-----

Google Adsense

De advertenties van Google Adwords verschijnen op de Google-site zelf, maar kunnen ook op andere websites staan. Webmasters van sites die de ads plaatsen (via een eenvoudige javascriptcode) ontvangen van Google een klein bedrag per klik door surfers. Het systeem voor webmasters om Google ads te plaatsen heet Google Adsense. Hoewel u als webwinkelier ook advertenties van anderen kunt weergeven via het Adsense-systeem is dat wellicht niet zo'n goed idee. De kans is namelijk groot dat u bezoekers via deze advertentie van uw site wegstuurt en waarschijnlijk zelfs naar uw concurrenten.

-----

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5- 2007