Twinkle | Digital Commerce

Wettelijke regels voor webwinkeliers

2017-05-26
  • 2:51

Juridische aspecten e-commerce

Hoewel een webshop makkelijker is opgezet dan een fysieke winkel, is zakendoen via internet net zo goed aan wettelijke regels gebonden. Waar moet u als beginnende webwinkelier op letten wanneer het gaat om juridische aspecten en rechten en plichten van uzelf en uw klanten? Deel één van een tweeluik.

Tekst: Jurgen Nijhuis

Nog maar enkele jaren geleden is de wet aangepast aan e-commerce. Daardoor heeft de vertaalslag naar concrete, niet-juridische interpretaties nog niet voldoende plaatsgevonden en is er ook nog maar weinig jurisprudentie. Wel zijn er verschillende interpretaties van de nieuwe wetgeving en kunnen we een aantal richtlijnen bieden waaraan u moet voldoen. Allereerst dient uw website permanent en op een makkelijk vindbare plaats de volgende gegevens te vermelden:

• bedrijfsnaam, vestigingsadres en verdere contactgegevens, inclusief e-mailadres;

• inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel;

• wanneer u een vergunning (nodig) heeft voor uw activiteiten: de gegevens van de toezichthoudende instantie;

• eventueel lidmaatschap van beroepsvereniging of -organisatie en verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn;

• prijzen (b2c-shops moeten de prijzen inclusief btw vermelden);

• btw-nummer.

Privacybepalingen

De behoefte aan privacy staat op gespannen voet met online winkelen. In tegenstelling tot kopen in een fysieke winkel, moet de klant bij online-aankopen bepaalde privé-informatie geven. Veel mensen zijn daar wat huiverig voor, door het risico van fraude en/of spam. Daarom is het wettelijk verplicht helder op uw site te vermelden hoe u omgaat met klantinformatie. Het prettigst voor de klant is dat u de verstrekte gegevens niet aan derden ter beschikking stelt. Wanneer u dat wel doet, bijvoorbeeld aan sponsors of adverteerders, dan moet u dat duidelijk te vermelden.

Als webwinkelier dient u zich te houden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Op de site www.wetten.nl vindt u de letterlijke tekst van de wet en www.justitie.nl geeft de wetinhoud voor niet-juristen in begrijpelijke taal weer, met toelichting.

Algemene en leveringsvoorwaarden

Goed opgestelde algemene voorwaarden zijn belangrijk vanwege de juridische aspecten, maar ook ter stimulering van de verkoop. Om aan de wettelijke eisen te voldoen, moet u uw klanten vóór het sluiten van een koop de voorwaarden laten zien en ermee akkoord laten gaan. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een verplichte knop of aanvinkvakje. Daarnaast dienen de voorwaarden ook los van het orderproces beschikbaar te zijn voor inzage en opslag door de sitebezoeker.

Dus neem uw voorwaarden niet alleen als webpagina op, maar ook als downloadbaar bestand, bijvoorbeeld in pdf-formaat.

Vaak worden leveringsvoorwaarden opgenomen in de algemene voorwaarden, maar voor de duidelijkheid kunt u ze ook apart formuleren. In dat geval gelden dezelfde randvoorwaarden als voor de algemene voorwaarden.

Leveringstermijn

De standaardtermijn waarbinnen u de levering moet verrichten of de dienst moet verlenen, is dertig dagen. U kunt daarvan afwijken door er met uw afnemer afspraken over te maken, of door dit in de leveringsvoorwaarden op te nemen en de afnemer daarmee akkoord te laten gaan. Komt u deze termijn niet na, terwijl er geen overmacht in het spel is, dan bent u van rechtswege in verzuim. Dat heeft als gevolg dat de klant u niet in gebreke hoeft te stellen en de overeenkomst onmiddellijk kan ontbinden en/of schadevergoeding kan eisen. Is er sprake van overmacht, dan moet u de klant daarover zo snel mogelijk inlichten en binnen dertig dagen een reeds betaald bedrag terugbetalen. U mag uw klant een alternatieve oplossing voorstellen, maar deze hoeft daar geen gebruik van te maken.

Recht van...

Volgende maand aandacht voor de volgende onderwerpen: recht van herroeping, recht van reclame, eigendomsvoorbehoud en internationale transacties.

Clicks:

www.justitie.nl• www.wetten.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2007