Twinkle | Digital Commerce

Tips voor het schrijven van webteksten

2017-05-26
  • 3:09

Uw webwinkel: meer dan een 'shopping cart'

Vooral kleine, beginnende webwinkeliers beseffen vaak niet goed hoe belangrijk het is om goede teksten op hun website te hebben. De teksten van artikelomschrijvingen zouden op zijn minst foutloos moeten zijn. Helaas gaat het daar in menig webwinkel al mis.

Tekst: Jurgen Nijhuis

Om te beginnen is de structuur van een webtekst heel belangrijk. Zeker voor langere informatieve teksten en productbeschrijvingen. Het is onprettig om grote lappen doorlopende tekst te lezen vanaf papier, maar dat geldt nog veel meer voor het lezen vanaf een beeldscherm. Zorg dus dat u uw teksten structureert: verdeel lange teksten in blokken van vijf tot tien regels met witregels ertussen, gebruik titels en tussenkopjes, lijstjes en opsommingstekens. Gebruik deze zogenaamde structuuraanduiders wel op logische plaatsen - zomaar ergens een witregel in een lopende tekst zetten om het op te breken, levert alleen maar meer onduidelijkheid op.

Opmaak

Verschillende kleuren en diverse lettertypes kunnen nuttig zijn, bijvoorbeeld voor (tussen)kopjes, maar maak er geen ratjetoe van en wees altijd consequent. Gebruik voor beeldscherm bij voorkeur een schreefloos lettertype (moderne, 'strak uitziende' letters zoals Arial en Verdana). Schreeflettertypes als Times New Roman zijn prima geschikt voor papier, maar lezen vanaf beeldscherm minder prettig. Laat de opmaak ook aansluiten bij de structuur, dus als u de ene titel in lettertype Arial 14px heeft gezet, moet u niet voor een andere titel van hetzelfde niveau ineens lettertype Verdana 12px gebruiken, om maar wat te noemen.

Maak hyperlinks duidelijk herkenbaar door een afwijkende kleur en/of onderstreping. Gebruik kaders voor teksten die inhoudelijk buiten de normale tekst vallen of waarop u extra aandacht wilt vestigen. De opmaak kan het beste worden vastgelegd in zogenaamde stylesheets (=CSS), om de continuïteit te waarborgen. Als die term u niets zegt, neem dan contact op met uw webdesigner voor meer informatie.

Inhoud

Ook al is uw informatie goed gestructureerd en aantrekkelijk vormgegeven, alles moet natuurlijk ook volledig en duidelijk zijn. Uw bezoeker moet de informatie die van belang is zonder problemen kunnen vinden en lezen. Bezoekers die met onbeantwoorde vragen blijven zitten, zullen eerder naar een concurrerende webwinkel gaan dan dat ze u mailen of bellen voor de ontbrekende gegevens. Dit geldt voor zowel de informatie over uw bedrijf en webwinkel (contactinformatie, aankoopvoorwaarden, verzending, garantie, betaling, retourneren et cetera) als over de aangeboden producten. Ook de beschikbaarheid van duidelijke, grote productafbeeldingen wordt overigens als zeer prettig ervaren door webwinkelbezoekers en is conversieverhogend.

Taalgebruik

Zeker voor beeldschermteksten geldt: wees kort, bondig en precies en vermijd lange en complexe zinnen. Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer aan: dus 'U ontvangt een bevestiging na het afronden van uw bestelling' in plaats van 'Na het afronden van uw bestelling zal een bevestiging worden toegezonden'. Maar het belangrijkste is: controleer op taalfouten of laat dit doen. Vooral 'd/t-fouten', onjuist spatiegebruik (onthoud: samengestelde woorden hebben in het Nederlands nooit spaties - ook hele lange woorden niet!), letterlijke vertalingen uit het Engels en onjuist hoofdlettergebruik komen veel voor. En dan hebben we het nog niet eens gehad over kreupele zinnen, grammaticale fouten, spelfouten en stijlbreuken. Onverzorgd taalgebruik doet afbreuk aan de professionaliteit van uw webwinkel en kan u dus uiteindelijk omzet schelen. Onderschat dit niet!

Beter uitbesteden dan onderschatten

Zeker als uw webwinkel het hart van uw onderneming vormt, is het geen gek idee om het schrijven van uw webteksten over te laten aan specialisten, zoals tekstschrijvers, copywriters, contentmanagers en (web)redacteuren. Alleen als u zelf voldoende taalvaardig bent en in elk geval foutloos Nederlands schrijft, dan kunt u met een gerust hart besluiten de teksten zelf te schrijven. U kunt ook zelf basisteksten schrijven en die door een (eind)redacteur of contentmanager laten corrigeren en bewerken.


Nuttige links

• Informatie over taalkwesties en hulp bij taalproblemen: www.taaladvies.net

• Informatie over (witte en groene) spelling, woordenlijsten et cetera: www.taalunieversum.org/spelling

• Beroepsvereniging en aanbod van tekstschrijvers en tekstbureaus: www.tekstnet.nl

• Taalhulpmiddelen: www.hetgroeneboekje.nlwww.hetwitteboekje.nlwww.vandale.nlwww.polderland.nlwww.opentaal.org

• Taaladviesdienst: www.onzetaal.nl/advies

• Linkpagina over schrijven voor het web: www.webschrijven.startpagina.nl

• Informatie over en lachen om onjuist spatiegebruik: www.spatiegebruik.nl


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8 - 2006