Twinkle | Digital Commerce

'Nederlandse webshopprijzen variëren 30 procent vaker'

2017-05-22
23651330
  • [nieuws]
  • 1:01

De prijzen in Nederlandse webshops fluctueren een stuk vaker dan wereldwijd gemiddeld is: dagelijks zou 1,7 procent van de online prijskaartjes in ons land wijzigen. Dat meldt Prisync, die prijzen monitort met automatische scansoftware. 

Het Turkse Prisync onderzocht de prijsstrategie die Nederlandse webwinkeliers hanteren, ontdekte Ecommerce News. Daaruit bleek dat de productprijzen in webshops gemiddeld dertig procent vaker wisselen dan internationale tegenhangers; het wereldwijd gemiddelde ligt rond de 1,3 procent.

Weinig out-of-stock
Nederlandse e-retailers wijken in hun prijsbeleid op meerdere vlakken af van globale gemiddelden. Zo houden zij hun online assortiment actueel; volgens Prisync lopen kopers  in Nederlandse webwinkels 80 procent minder kans op een uitverkocht product. Dat betreft volgens de prijsscans 3 procent van de online aangeboden producten, tegen 15 procent op wereldniveau.

Prijsvechten
Online prijzen eindigen in Nederland ook 60 procent vaker op een '9', namelijk in 16 procent van de gevallen, vergeleken met 10 procent wereldwijd. Daarnaast concludeert het bedrijf dat Nederlandse webwinkels een derde minder directe concurrenten hebben dan in andere landen het geval is. Het bedrijf specificeert die conclusie niet verder in zijn rapport.