Twinkle | Digital Commerce

Asos komt met visuele zoekmogelijkheid

2017-11-09
1556875
  • 1:03

Asos bouwt momenteel aan een visuele zoektoptie voor zijn platform. Zo kunnen fashionista’s ‘over een aantal maanden’ aan de hand van foto’s en screenshots van afbeeldingen op internet of in social media het juiste artikel vinden op Asos.com.

Een kleine groep klanten test deze functionaliteit. Net als een service vanuit het bedrijf om aan de hand van de foto’s van ‘out of stock’-producten automatisch passende alternatieven aan te bieden in de zoekfunctie. Zo blijven bezoekers browsen binnen het platform, is de gedachte van ceo Nick Beighton. De dienst wordt ‘binnen enkele weken’ beschikbaar, zegt hij tegen Retail Week.

Browsegeschiedenis
De visuele zoekoptie wordt straks geïntegreerd in de huidige zoekfunctie. Daarin koppelt Asos sinds drie jaar ook de browsegeschiedenis van gebruikers in Asos’ eigen zoekbalk aan zijn resultaten. ‘Bezoekers die gebruik maken van de zoekmachine op de site zijn 30 procent eerder geneigd om een artikel aan te schaffen dan consumenten die zelf zoeken binnen de website’, zei het bedrijf bij de introductie in 2014.

Razendsnel terugbetalen
Beighton rept ook over zijn ambitie om de retouren bij Asos net zo snel verwerkt te krijgen als de bezorging van artikelen. Zo denkt hij aan de mogelijkheid om het geld voor een product direct terug te storten wanneer de klant een item afgeeft voor terugzending. 'If something needs returning, the returns journey needs to be as fast as the outbound journey. Why? Because our customers want their money back.'