Twinkle | Digital Commerce

Tom Coronel: ‘Create2Fit langzaam weer op het droge’

2017-05-28
205116
  • [nieuws]
  • 1:52

Tom Coronel mocht Create2Fit vorig jaar zomer terug hebben van RFS Holland Holding (wehkamp). ‘Het bloed spoot eruit’, aldus de bekende ondernemer annex coureur. Hij ging de uitdaging aan. De nummer 40 van de Twinkle100 moet in het nieuwe boekjaar weer zwarte cijfers schrijven.

Dat vertelde Coronel vanmiddag op Multichannel 2017. Samen met compagnon Marc Koster is hij weer volop aan het ondernemen om Create2Fit te laten bloeien (lees ook het recente interview in Twinkle: ‘We waren een olietanker aan het slepen’).

Zetje geven
Onder de vleugels van wehkamp leed het bedrijf niet alleen verlies, de omzet liep ook terug, tot circa 32 miljoen euro per jaar. ‘Het plan van RFS was de boel te liquideren. Iedereen netjes betalen, afscheid nemen, klaar. Maar ik wilde het bedrijf nog een zetje geven’, aldus Coronel eerder dit jaar. Hij moest afscheid nemen van dertig man personeel en stopte met vijf websites om focus aan te brengen.

Race to the bottom
Vandaag vertelde Coronel hoe het webwinkelbedrijf, actief met Televisiewinkel.nl, Koffiediscounter.nl, Barbecueshop.nl en Sneeuwkettingen.com, mikt op activatie, loyaliteit en retentie via e-mail. ‘Eerst waren we feitelijk heel plat onze database aan het vervuilen, met weekendknallers. De race to the bottom in branches met minimale marges lijkt gelukkig voorbij, je merkt dat iedereen nu geld wil verdienen.’

Snel schakelen
Tegenwoordig maakt Create2Fit gebruik van geavanceerde e-mailmarketing om klanten warm te maken of te houden, vertelde Coronel in een sponsorsessie van Copernica (in samenwerking met Yellowgrape). Zo zijn er ‘snelle deals’, waarin klanten via de mail met 30 euro tijdelijke korting tot aankoop worden verleid, merkspecifieke servicemails, vip-campagnes voor vaste (koffie)klanten, persoonlijke inruildeals (bijvoorbeeld vijf jaar na aankoop van een tv) en verbruiksgerelateerde reminder mails. Het werpt vruchten af, aldus Coronel: ‘Google is nu vijf keer zo duur als vroeger, dus je moet wel aan de slag met loyalty. Ondertussen blijven we heel actief met video en sinds kort met Facebook Live. Het gaat allemaal om creativiteit, je moet mensen verrassen. Gelukkig kunnen we nu heel snel schakelen en zien we resultaat. We komen langzaam weer op het droge.’

___

Multichannel 2017
Multichannel 2017 vindt vandaag en morgen plaats in DeFabrique (Utrecht). Het kennisfestival is gratis te bezoeken.
_____