Twinkle | Digital Commerce

Loyaliteitsprogramma Hema stuwt online omzet

2017-05-28
325183
  • [nieuws]
  • 1:17

Hema’s loyaliteitsprogramma ‘Meer Hema’ kent inmiddels 1,8 miljoen klanten en levert de keten binnen enkele maanden zichtbare resultaten voor zijn e-commerce omzet. Zo realiseerde Hema online 48 procent meer conversie en 30 procent nieuwe klanten in de webshop.

Dankzij het loyaliteitsprogramma, dat op 9 januari van start ging, steeg de gemiddelde bonwaarde van de online winkelmandjes met veertig procent. Hema noemt zijn klantenbindingsprogramma in het jaarverslag dat donderdag verscheen, de ‘sleutel’ tot het aanwakkeren van omnichannel groeipotentie. Uit dat rapport bleek tevens dat Hema's totale e-commerce omzet in 2016 met 21 procent steeg.

Personalisatie
Het realiseren van omnichannel groei ligt ten grondslag aan Hema's nieuwe plannen voor de komende jaren. Het bedrijf werkt aan een nieuw e-commerce platform, waarin personalisatie van de klant centraal staat. 'We moeten onze mindset aanpassen van transactiegeoriënteerd naar klantwaardegeoriënteerd, waarbij het niet uitmaakt via welk touchpoint de klant ons benadert,' zegt Head of e-commerce Raph Schröder in een interview met MarketingTribune. Dat gebeurt onder meer via Hema's loyaliteitsprogramma, waarin klanten in de toekomst gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen op basis van hun gegevens, vertelde een woordvoerder bij de start van het programma aan Twinkle.

Redesign
Bij de toelichting op het jaarverslag noemde cmo Adriana Hoppenbrouwer, naast het loyaliteitsprogramma, ook het vernieuwen van Hema's website als stimulans voor de online omzet. De lancering van zijn nieuwe site leverde het bedrijf twintig procent meer conversie, 41 procent meer omzet uit mobiele betalingen en een gemiddeld 25 procent hogere orderwaarde op.