Donderdag 20 april 2017

1711 keer gelezenNu reageren

Hema: '21 procent groei uit e-commerce'

Hema: '21 procent groei uit e-commerce'

Hema realiseerde in 2016 de hoogste omzet in haar negentigjarige geschiedenis. E-commerce is een van de belangrijkste groeipijlers van de warenhuisketen, die zich opmaakt voor een replatforming.


Dat staat in het vandaag gepresenteerde jaarverslag (pdf).

Omzetplus
Hema boekte vorig jaar een totale netto omzet van 1.193 miljard euro, een plus van 4,7 procent. Het laatste kwartaal was het beste, met een omzetgroei van 9,2 procent en een 'marginaal' verlies van 300.000 euro.

Naar zwarte cijfers
Hema wist het verlies over het hele jaar te beperken tot 26,2 miljoen euro, versus 72,5 miljoen in 2015. In het nu lopende boekjaar zijn zwarte cijfers te verwachten voor de keten, die zou worden opgepoetst en in de etalage gezet door eigenaar Lion Capital. Er komen dit jaar nieuwe winkels bij, waaronder 25 in het buitenland. Hema gebruikt de online prestaties in een land als navigator voor de fysieke footprint, vertelde director international Richard Flint eerder deze maand.

E-commerce
De e-commerce inkomsten maakt Hema niet specifiek. In het jaarverslag zijn ze voor het eerst onder de totale landenomzet zijn geschaard. Die verdeling is als volgt:

Een woordvoerder noemt geen concrete bedragen, maar hij laat vanochtend wel aan Twinkle weten dat de e-commerce inkomsten afgelopen jaar 21 procent hoger uitkwamen dan in 2015. Met een Nederlandse online omzet van 90 miljoen euro over dat jaar bezet Hema de veertiende plek in de laatste Twinkle100.

Topman Tjeerd Jegen laat in een persverklaring (pdf) optekenen dat Hema ‘flink online is gegroeid door onze nieuwe website en kortere levertijden. Klanten bestellen meer en bestellingen kunnen vaak dezelfde dag in de winkel worden opgehaald.’

Groeijpijler
E-commerce is een van de drie groeipijlers die Hema noemt in het jaarverslag, naast revitalisering van de Benelux en accelaratie van internationale expansie in met name Frankrijk en Duitsland.

De nieuwe website krijgt een steviger fundament, zo is te lezen:

Replatforming
Hema bevestigt te werken aan een replatforming, waarvoor momenteel een 'product owner frontend' wordt gezocht. Uit de vacature: 'Hema staat aan het begin van een compleet replatforming project. Het doel is om een omnichannel platform te ontwikkelen dat de klantervaring seamless en uniform laat zijn tussen alle verschillende kanalen. Dit zullen we doen door onder ander een nieuw e-commerceplatform en een nieuw order management systeem te ontwikkelen.'

Meer Hema
Begin dit jaar introduceerde de keten met ‘Meer Hema’ een kanaaloverstijgend loyaliteitsprogramma, met een fysieke klantenkaart en een koppeling met de bestaande mobiele app.

Lees ook: Raph Schröder Head of e-commerce bij Hema (6 april 2017)

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Cross-channel (Multichannel)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Software/platforms (Technologie)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Hema: '21 procent groei uit e-commerce'

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.