Twinkle | Digital Commerce

Britse Walmart-super zoekt Chinese consument op

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

Walmarts Britse retailmerk Asda krijgt een digitale flagship store bij JD.com. De Chinese concurrent van Alibaba neemt Asda op in zijn cross-border platform, zodat Chinese shoppers hun honger naar importproducten uit het westen kunnen stillen.

De Britse supermarkt levert via JD.com vanuit Groot-Brittannië producten op het gebied van voedsel en gezondheid, zoals koffie, thee, noten, energierepen en babyvoeding. Asda wil het beschikbare assortiment spoedig opvoeren.

Concurrentie uit het westen
Als één van de vier grote supermarkten in Engeland ondervindt Asda concurrentie van discounters Lidl en Aldi in eigen land. Ook op de Chinese markt voor importproducten zal Asda zich moeten meten met concurrent Aldi, dat sinds kort wijnen, snacks en ontbijtproducten verkoopt via Alibaba's Tmall Global.

Samenwerking
Het partnerschap is de meest recente samenwerking tussen Walmart en JD.com, die vaker de handen ineen sloegen. Amerika's grootste retailer ruilde vorig jaar zijn Chinese online supermarkt Yihaodian voor een aandeel van vijf procent in JD.com; inmiddels heeft de Amerikaan 12,1 procent van JD.com in handen. Walmart wilde oorspronkelijk zelf zijn intrede maken op de Chinese markt, maar besloot de handen niet te branden aan een andere cultuur en in plaats daarvan samen te werken met één van China's eigen online spelers.