Twinkle | Digital Commerce

Birchbox weer winstgevend: ‘Gulheid is niet duurzaam’

2017-05-28
20481152
  • [nieuws]
  • 1:17

Birchbox is na een zeer zwaar jaar weer winstgevend. De subscription commerce pionier in cosmetica heeft veel medewerkers laten gaan en opnieuw onderhandeld met verkooppartners: ‘Het was alsof je iemand laat wonen zonder ooit de huur te verhogen.’

De eerste positieve geluiden rond Birchbox kwamen al in januari, toen ceo Katia Beauchamp haar bedrijf en het daarbij horende businessmodel fors verdedigde tegenover de markt: ‘Subscription commerce is een duurzaam model’.

Gulheid is niet duurzaam
Het bedrijf kreeg vorige zomer een investering om er weer bovenop te komen. Het bedrijf ontsloeg 30 procent van zijn Amerikaanse personeelsbestand en bezuinigde tienduizenden dollars in marketing, overhead en logistiek. Ook ging het aan tafel met zijn cosmeticapartners om een herziening van de vergoedingen. ‘Onze gulheid was niet duurzaam’, zegt Beauchamp hierover volgens Forbes.

Nog niet tevreden
Birchbox heeft wereldwijd zo’n 1 miljoen leden, waarvan 35 procent de website bezoekt om een full-size product te kopen van de samples die zij via de gekregen box hebben kunnen testen. ‘We zijn hier erg trots op, maar nog niet tevreden mee’, aldus Beauchamp. ‘We zijn Birchbox niet gestart om vooral samples te verkopen.’

Pionier
Birchbox startte in 2010 als pionier in subscription commerce voor cosmetica. Zes jaar en flink wat copycats later had het bedrijf moeite om zwarte cijfers te schrijven. Iets wat nu - niet nader gespecificeerd - weer is gelukt. Leden betalen 10 dollar per maand voor vijf luxeproducten in een cosmeticabox.