Otto zet kunstmatige intelligentie in voor het automatisch bestellen van voorraden. Het systeem voorspelt op basis van een aantal variabelen wat consumenten gaan kopen, waardoor Otto sneller levert en daardoor minder retouren ontvangt.
De Duitse e-retailer besloot een AI-systeem in te zetten dat oorspronkelijk werd ontwikkeld voor het CERN-laboratorium in Genève. De restvoorraad is daardoor geslonken met een vijfde, goed voor twee miljoen minder retouren op jaarbasis, meldt The Economist.
Accuraat voorspellen
Otto concludeerde uit eigen data dat zijn klanten artikelen sneller terugstuurden als ze die niet binnen twee dagen of in meerdere zendingen ontvingen. Het bedrijf past het algoritme toe als inkoopformule, waarbij factoren als het weer, zoekresultaten en verkopen uit het verleden gebruikt worden om de vraag te voorspellen. Volgens het voormalige postorderbedrijf is die verwachting zo goed dat de technologie met negentig procent zekerheid voorspelt wat consumenten in de eerstvolgende dertig dagen gaan kopen.
AI-systeem Otto reduceert restvoorraad met 20 procent
2017-04-19T17:00:00
2017-05-28
23651330
Zullen we dit geen AI noemen, maar gewoon een algoritme? AI is namelijk echt iets anders.
Jeroen, op basis van de beschrijving hierboven kun je nog niet echt zeggen of het tradtionele operational research algoritmes zijn dan wel AI dingen als Machine Learning. Al ben ik helemaal met je eens dat de term AI tegenwoordig heel veel "onterecht" wordt gebruikt voor traditionele optimalisatie algoritmes.
Knap. Ik haal eruit door meer voorraad aan te houden (sneller leveren) dat ze minder restvoorraad overhouden. Lijkt mij in beginsel redelijk tegenstrijdig. Of bedoelen ze enkel minder retouren?