Twinkle | Digital Commerce

‘Groei online retailmarkt daalt komende jaren licht’

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:06

De online retailmarkt groeit de komende twee jaar steeds iets minder hard. Dat voorspelt ABN Amro in een vandaag gepubliceerd rapport over de branche. In 2016 steeg de omzet uit online retail met 18,6 procent.

Voor het lopende jaar verwacht de bank dat de digitale branche een omzetgroei doormaakt van 16 procent en in 2018 zal de stijging 15 procent zijn, zo luidt de voorspelling. Daarmee groeit online nog steeds veel harder dan de gehele detailhandel, die in 2016 in omzet met slechts 1,9 procent groeide, meldt ABN Amro aan Twinkle. In onderstaand figuur komt de bank met volumeprognoses voor 2017 (1,5 procent) en 2018 (1,3 procent).

Online in boodschappenmarkt
In de boodschappenmarkt krijgt online een steeds prominentere plek. Vorig jaar kochten consumenten voor zo’n 930 miljoen euro online, wat gelijk is aan 3 procent van alle bestedingen in deze sector. Het aandeel groeit de komende jaren, uitkomend op 9 procent in 2025, voorspelt ABN Amro. ‘In vergelijking met andere branches blijft het aandeel online klein, vanwege complexiteit in de distributie en de hoge dichtheid aan supermarktvestigingen (22 per vijf kilometer)’, luidt het rapport.

Lees ook:
Thuiswinkel Markt Monitor: ‘E-commerce groeit met 23 procent in 2016’ (3-3-2017)