Woensdag 15 maart 2017

1139 keer gelezen2 x gereageerd

Google stopt met kopersbescherming

Google stopt met kopersbescherming

Google Trusted Stores houdt op te bestaan. Zakelijke gebruikers worden deze maand gemigreerd naar Google Customer Reviews, dat als Google Klantenreviews reeds in ons land beschikbaar kwam. Het nieuwe programma biedt geen kopersbescherming.

Die bescherming was een unique selling point van Google Trusted Stores. Consumenten die een aankoop doen bij een aangesloten shop, genieten ‘free purchase protection’; Google belooft eventuele problemen tussen webwinkel en koper op te lossen, waarbij het voor duizend dollar, pond of euro garant staat.

Badge
Google introduceerde Trusted Stores een kleine vijf jaar geleden breed op zijn thuismarkt, na een pilot. Webwinkels kregen een badge als bewijs van betrouwbaarheid, tijdige verzending en goede klantenservice. Later werd de service ook in andere landen gelanceerd, waaronder Groot-BrittanniŽ, Frankrijk, AustraliŽ en Duitsland. Webwinkeliers die Trusted Stores gebruiken worden automatisch overgezet op Google Customer Reviews, 'sometime during March 2017'.

Kwaliteitsrecensies en verkopersbeoordelingen
Google motiveert de koerswijziging, in ons land opgemerkt door Ecommerce News, als volgt: ‘We hebben deze verandering gedaan, zodat we onze ondersteuning beter kunnen richten op het verkrijgen van kwaliteitsrecensies en verkopersbeoordelingen, de twee belangrijke factoren om meer verkeer naar je site te leiden.’

De kopersbescherming komt te vervallen:

Feedback
Over Google Klantenreviews schrijft de zoekgigant: ‘Google Klantenreviews is een gratis programma waarmee u feedback kunt verzamelen van gebruikers die een aankoop hebben gedaan op uw site. De beoordelingen uit Google Klantenreviews bepalen mede of u in aanmerking komt voor verkopersbeoordelingen. Verkopersbeoordelingen worden weergegeven bij zoekadvertenties in Google Shopping en op een optionele badge die op uw site kan worden weergegeven.’


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- User generated content (User-experience)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Vindbaarheid (User-experience)



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Google stopt met kopersbescherming
  1. WebwinkelKeur op woensdag 15 maart, 2017 om 22:58
    https://www.webwinkelkeur.nl

    Een keurmerk runnen is meer dan een stukje software. Zeker in de bemiddeling bij klachten gaat veel tijd zitten en is echt mensenwerk.

    De vraag is ook hoe Google om zal gaan met betwiste (negatieve) reviews. Wij hebben daar bijvoorbeeld veel werk aan en passen hoor- en wederhoor toe. De vraag is of een partij als Google dat ook kan, of dat je als webwinkel blijft zitten met een onterechte negatieve beoordeling.

  2. Shepherdy op woensdag 15 maart, 2017 om 23:36
    www.shepherdy.com/german-shepherd-dog-types/german-shepherd-wolf-mix/

    Ik hoop niet dat dit het begin is van een trend, want volgens mij is dat slecht voor zowel de klant als de e-shops. Vreemde zet van Google!


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.